Vintertrening utenlands samles på ett sted

​BARCELONA: Barcelona vil være stedet hvor norske seilere samles til vintertrening i tiden fremover. [Foto: Peer Moberg]

18.06.2019
Barcelona blir stedet for kommende vinters utenlandske treningssamlinger. Norges Seilforbund samarbeider med KNS, Norges Toppidrettsgymnas, Wang Toppidrett og St. Svithun videregående skole i Stavanger om dette.

​Å trene i sørligere farvann i løpet av vinteren er noe stadig flere norske seilmiljøer har benyttet seg av, men samlingene har vært avholdt på ulike steder. Nå er aktørene på dette området blitt enige om å samarbeide og forene kreftene, og man har plukket ut Barcelona som et ideelt sted med hensyn til klima, reisevei og kostnader.

Varmt nok og lett tilgjengelig

– Det er kanskje ikke så varmt som på Las Palmas på Kanariøyene der vi har hatt samlinger før, men vi tror Barcelona er mer enn varmt nok – og lettere tilgjengelig, sier Peer Moberg, ansvarlig for talentutvikling og ungdomsseiling i NSF..

Han forteller at de lenge har snakket om å samle aktivitetene om vinteren, og til vinteren blir det en realitet. Samlingene er primært for Laser, 29er, Waszp og juniorer i 49er og 49er FX..

– Men om for eksempel Optimist- og brettmiljøet har lyst til å komme, er de også velkomne til å henge seg på opplegget, sier Moberg.

– NSF dekker jo hele landet, og alle er velkomne, understreker han.

Permanent stasjonert utstyr

Treningen i Barcelona vil foregå ved et treningsanlegg med alle fasiliteter, og RIB-er og utstyr vil være permanent stasjonert der gjennom vinteren, hvilket betyr at man kan redusere frakt-omkostningene.

Norges Seilforbund er opptatt av å kunne bygge brede miljøer.

–  Vi ser at den kommende generasjonen av seilere er oppdratt i store miljøer, og at de er helt avhengige av å være sammen for både å ville fortsette, men også for å kunne sjonglere mellom ulike klasser, sier Ole-Petter Pollen i NSFs styre.

Landslaget kommer etter

Landslaget vil være stasjonert på den sørlige halvkulen den kommende vinteren, men vinteren 2020/21 er planen at landslaget også skal komme med på vintersamlingene i Barcelona.

Første samling finner sted i desember 2019, og trenere og ledere med nøkkelroller i prosjektet er Peer Moberg og Ole-Petter Pollen fra NSF, Frank Kirkeland fra NTG og Geir Dahl Andersen i KNS.