Vintersamlinger på Kanariøyene

​LAS PALMAS: Det tilbys tre vintersamlinger på Las Palmas for blant annet skiff-seilere. [Foto: Jen Edney/World Sailing]

Marthe Enger Eide
30.08.2018
Går du på videregående skole og seiler en skiff-klasse, på brett, i Laser eller en Waszp – da har du mulighet til å delta i vintersamlinger på Las Palmas.

​Her er den offisielle invitasjonen:

Vintersamlinger Las Palmas

Vintersamlinger i Las Palmas arrangeres i regi av NSF i samarbeid med NTG, Wang og Stavanger Seilforening/ St.Svithun vgs. og KNS for seilere i skiff, Laser, brett og Waszp.

Om Las Palmas

Las Palmas på Kanariøyene er et optimalt sted å ha treningsbase om vinteren. Allsidige vind- og bølgeforhold gir gode muligheter for trening, samt treningssenter og restaurant i umiddelbare nærhet gir god kvalitet i treningshverdagen. To internasjonale regattaer under treningsperioden gir seilerne muligheten for regattatrening i større felt. I tillegg til et internasjonalt treningsmiljø er det også direktefly fra Oslo omtrent hver dag!

Vintersamlingene er forbeholdt seilere ved videregående skole. Vi ønsker å tilrettelegge for at seilerne skal kombinere skolegang med seiltrening. Det vil derfor være obligatorisk skole hver morgen under hele samlingen, unntatt i ferier.

Tidspunkt

Datoer for samlingene blir 1.–12.desember, 3.–13.januar samt 2.–13.februar. Samlingen i desember er tilknyttet Olympic Week regattaen/ Spansk mesterskap i Laser Radial og Standard. I februar seiles Regatta de Carnival. Dette er obligatoriske regattaer for alle deltakere.  Første og siste dag på alle samlinger er forbeholdt til reisedag. Vi anbefaler alle å kjøpe flybilletter så raskt som mulig da man kan spare mye ved å være tidlig ute.

Påmelding

Bindende påmeldingsfrist er 30.september. Seilere som ønsker å delta på samling utenom ferie og som ikke går toppidrettslinje på VGS, kan søke om å få et brev om «uttak» til samlingene fra NSF.  Påmelding i dette skjemaet.

For å få plass i container må man melde seg på til minimum 2 samlinger. Om man kun melder seg på én samling, får man ikke plass på container. NSF kan imidlertid være behjelpelige med å finne båt til leie. På grunn av shipping i container, må vi i god tid før avreise, ha klart hvor mange seilere som trenger frakt av båt. Containerpakking vil foregå ikke senere enn 24.oktober i Oslo (uke 44). Det er obligatorisk oppmøte av enten seiler eller familiemedlem til pakking og utpakking av container.

Kostnader

Per nå er kostnadsbildet noe uklart, men vi kan likevel estimere totalkostnaden per samling avhengig av antall seilere og forhandlinger med Real Club samt andre bidragsytere:

• Andel av container. Minimum 1 container er sponset av Real Club Las Palmas. Vi anslår behovet til å være 3-4 containere. Vi er i forhandling med ScanShipping om rimeligere frakt. 2-2500 kr
  • Treningsavgift: 3000kr (avhenger av antall deltakere). Trenerlønn skal i hovedsak betales av sin respektive klubb, forbund eller toppidrettsskole.
  • Adgangskort til seilforeningen for samling i januar: 15-20 euro. Dette er ikke nødvendig å betale for i desember og februar, da dette er en del av påmeldingsavgiften, som hver enkelt er ansvarlig for å gjøre selv: Påmelding Real Club Nautico De Las Palmas
  • Flyreise kan koste mellom 2500–3000kr avhengig av når man bestiller.
  • Hotel Fataga 2-mannsrom kostet i 2017 kr 480 pr pers/pr natt.
  • Lunsj/ middag: 1500 kr
  • Valgfri oppfølging og tilstedeværelse av lærer fra NTG, 2 t og 15 min hver morgen: ca. Kr 300 per samling.

Totalt estimat per samling: 11–14.000kr

Samlinger i regi av KNS

KNS i samarbeid med NSF arrangerer også samling på Las Palmas i vinter. På denne måten får vi en best mulig utnyttelse av utstyr og logistikk og et bredt tilbud til seilerne.

KNS samlingene blir i skolens ferier.

• I jule/nyttårshelgen: 26.desember- 2.januar

• I vinterferien (for Østlandet) i uke 8.

Samlingene blir åpen for Optimist, Brett, Laser, Waszp og Skiff. Mer informasjon vil bli lagt ut fra KNS i nær fremtid.

Vi har satt en aldersgrense for å delta på samlingene til første år på vgs. På samlingen i romjulen og februarsamlingen gjelder andre regler. Da åpner vi for optimistjoller og seilere i alle aldere er velkomne til Las Palmas.

Ved spørsmål om samlingene kan følgende kontaktes: