Vant sin fjerde NM-tittel på rad

​FJERDE PÅ RAD: Jostein og Asbjørn Grødem fra Åsgårdstrand vant sitt 4. NM på rad i Snipe. [Foto: Morten Jensen]

16.07.2018
Jostein og Asbjørn Grødem tok gull i NM i Snipe for fjerde år på rad. Det er det kun to seilere før dem som har klart i Snipe-klassen.

​Åsgårdstrand-brødrene Jostein og Asbjørn Grødem er i ferd med å seile seg inn i Snipe-historien som en av klassens aller største gjennom tidene.  Og gjennom tidene i Snipe-sammenheng betyr en tidsperiode på over 80 år. Klassen er uten tvil Norges lengstlevende jolleklasse, som sågar spilte en vesentlig rolle da jollesporten som sådan fikk fotfeste i Norge på slutten av 1930-tallet.

Under NM i Horten i slutten av juni vant Jostein og Asbjørn Grødem sitt fjerde NM-gull på rad – og sitt åttende NM-gull i klassen totalt. Kun tre seilere har klart det før dem; Finn Hanssen med ulike mannskaper og duoen Kristoffer Spone/Janett Krefting. I årene 1984,1985,1986 og 1987 vant Hanssen fire på rappen, mens Spone/Krefting gjorde det samme ti år senere; i 1994, 1995, 1996 og 1997.

Vinner Grødem-brødrene gull også i 2019 vil de bli historiske.

Nærmeste utfordrer til Jostein og Asbjørn Grødem i årets NM var Horten-paret Guillermo Garcia de le Concha og Lars Pøhner. Ingen av dem har noen NM-medaljer fra før, så dette var deres første. På bronseplass kom Kristoffer Spone sammen med datteren Karmen fra KNS. Samme plassering fikk de to også i 2017.

30 lag deltok i årets NM, hvilket er en betydelig tilbakegang i forhold til i 2017, da 44 båter seilte på regattabanen til klassens «høyborg»; Bærum Seilforening. Fire av de 30 av årets lag var utenlandske, og i det åpne mesterskapet måtte Grødem-brødrene se seg slått av belgieren Manus Hens, som seilte sammen med Maj Kristin Hansen Borgen.

Etter årets NM er Snipe-klassens største gull-sanker fortsatt Finn Hanssen fra Bærum, som siden Norges Seilforbund ble stiftet i 1970, har vunnet 11 NM-gull. Deretter følger Birger Jansen (Bærum) og Grødem-brødrene med åtte NM-gull. Janett Krefting har syv, mens Victor Sinding-Larsen (Bærum) har fem, Kristoffer Spone fire og Liv Sinding-Larsen (Bærum) tre. Syv seilere har vunnet to NM-gull og ialt har 43 seilere et NM-gull i Snipe hengende et sted i skapet hjemme. 13 av dem er damer.