Utstyret til prøve-OL på vei til Japan

​CONTAINER: Scan-Shipping har gitt Norges Seilforbund en container som vil være et nyttig hjelpemiddel frem mot OL.

07.05.2019
Før helgen ble containeren til det norske landslaget lesset om bord i et skip som skal til Japan.

​Prøve-OL i Enoshima i august og den påfølgende verdenscupen der vil være blant sesongens viktigste regattaer for det norske landslaget. Det vil også bli lagt inn en god del trening på den kommende OL-banen.

– Den første treningsøkten vil vi ha i begynnelsen av juli og deretter en til i begynnelsen av august, i forkant av prøve-OL og verdenscupen, sier sportssjef Rigo de Nijs.

Container i gave

Å få med seg båter og utstyr til Japan er imidlertid ikke noe som er gjort i en fei, og all den stund regattasesongen pågår for fullt i Europa, krever deltagelsen i Japan at seilerne har dobbelt sett med utstyr. Norges Seilforbund har fått en container av Scan-Shipping som er behørig pusset opp, innredet og dekorert til transporten av seilernes utstyr.

I begynnelsen av mai ble containeren lesset om bord i et containerskip som nå er på vei til Japan.

– Vi har innredet containeren med en innredning som kan foldes sammen slik at den egner seg til å frakte båter og utstyr i, men også, når den er kommet vel frem, at den kan være base for oss i havnen. Da skal containeren være verksted, lagerplass, ha strøm, være tørkerom, vi skal ha et kjøleskap der og den skal i det hele tatt være et nyttig og praktisk sted for oss når vi seiler i Japan, sier Rigo.

Utvendig er containeren malt hvit for å reflektere solstrålene og ikke bli for varm inni.

En båt i hver klasse i prøve-OL

På turen til Japan befinner det seg to Nacra 17, en 49er FX, to RIB-er, utstyr til en Laser Radial og noen sykler i containeren. En annen, leid 20 fots container til vil følge etter i slutten av mai med en Finnjolle, en Laser og ytterligere en RIB.

I prøve-OL kan Norge stille med kun en båt i hver klasse, og det er bestemt at uttagningen til plassene i prøve-OL skal være i de respektive klassenes EM. I enkelte klasser er det gitt hvem som vil seile, men i Nacra 17 og Laser Radial blir det kamp om plassen. Brettklassen RS:X har allerede hatt sitt EM, og der ble Sebastian Wang-Hansen beste seiler. Laser, 49er FX og Nacra 17 har sine EM nå i mai.