Unge 29er-seilere leder etter første dag

​TRE SEIRE: Pia Dahl Andersen og mannskapet hennes har grunn tilk å juble etter tre seire. [Foto: Morten Jensen]

12.10.2018
Få hadde tippet at det unge 29er-laget til Pia Dahl Andersen skulle lede etter første dag av mesternes mester. Men det gjør de.

​Med seire i de tre første flightene i mesternes mester leder juniorverdensmesteren i 29er, Pia Dahl Andersen og mannskapet hennes overraskende i et felt av seilere som blir karakterisert som et av de sterkeste noensinne. De satte både landslagsseilere og gamle ringrever i skyggen under første dag av mesternes mester i Åsgårdstrand.

Pia Dahl Andersen har med seg Jeppe Nilsen, Vilde Pollen og Emil Dagsberg.

Første dag av mesternes mester foregikk under lette forhold. 3–4 m/sek nordavind blåste det på regattabanen rett utenfor Åsgårdstrand. Den varierte i både retning og styrke og var utfordrende, men det  var aldri vindstille.  Helt på slutten av dagen dreide vinde mot sør og økte.

29 lag stilte til start, og nest best etter første dag er ORCi-laget som ble norgesmestre i år; Karl Otto Book, Maren Magda Book, Stain Østlund og Aage Hedegaard-Larsen. Den forhåndsannonserte favoritten, Kristoffer Spone og kaget hans ligger på tredjeplass.

I morgen, lørdag, fortsetter de innledende seilasene frem til klokka 12:00, hvortetter de ti beste lagene går videre til en semifinale – og kampen om de ti plassene blir svært hard. Så langt er det mange unge lag som innehar de første plassene, mens forhåndsannonserte favoritter som ligger bakpå.

Fjerdeplassen etter første dag innehas av Mathias Berthet og laget hans, mens tvillingene Mats og Tomas Mathisen har anført 12,5 kvm-laget til en 5. plass.

De regjerende mestrene fra Åsgårdstrand med Jostein Grødem ligger på den utsatte 10. plassen etter de fire første flightene, mens en veteran og forhåndsfavoritt som Kristian Nergaard ligger nede på 16. plass.

– Det er moro og gledelig å se hvordan de unge seilerne som satser på seiling brillijerer, sier Norges Seilforbunds nye generalsekretær, Per Christian Bordal.

I morgen, lørdag, er det varslet noe friskere forhold.

Resultater etter 1. dag.

I morgen kan du følge seilas for seilas på SAP Analytics – og du får live-glimt og nyheter på Norges Seilforbunds Facebook-side.