Uffe Tomasgaard leder junior-VM

​LEDER: Uffe Tomasgaard er foreløpig best av hele 288 deltagere i junior-VM i Laser Radial i Kiel.

23.08.2018
Uffe Tomasgaard topper resultatlisten i junior-VM i Laser Radial etter 1. dag av gullfinalen. Hele 288 seilere deltar.

​Etter å ha ligget og lurt på 4. og 5. plass sammenlagt i de inneldende dagene av junior-VM i Laser Radial, har Uffe Tomasgaard fra Drøbaksund tatt ledelsen i VM. På den første seilas-dagen i gullfinalen fikk han en 4. og 5. plass på en dag med vanskelige forhold og der flere av hans hardeste konkurrenter misset.

– Man måtte se seg rundt etter vindkastene hele tiden, og to ganger reiste jeg meg helt opp i båten under seilasene for å få et overblikk over hvor de var, fortalte han etter dagens seilaser.

Uffe Tomasgaard leder nå med fire poeng til italieneren Guildo Gallinaro, mens det er 12 poeng bakover til enda en italiener på tredjeplass. Uffe har serien 3-6-2-13-(29)-2-4-5. Videre bak ham er det hele 285 seilere på resultatlisten!

Mesterskapet fortsetter fredag og avsluttes lørdag og det er planlagt to seilaser per dag og ikke noe medal race for de ti beste.

Norge har ytterligere to seilere i gullfinalen. Christoffer Sørlie ligger på 42. plass, mens Olai Hagland er nummer 52.

August Hanevik (nr. 74), Henrik Kaastad Ørjavik (95) og Fredrik Andresen (109) er i sølvfinalen, mens Thomas Frigstad er i bronsefinalen (170). Det er ytterligere et felt på rundt 70 seilere bak bronsefinalistene, men i den gruppen er det ingen norske seilere.

I jenteklassen er Ammalie Wang best av de norske på 31. plass. Hun seiler i gullfinalen sammen med Guro Gjesdal (35) og Oda Skeide Bates (39). Martine Bjørve Thuen og Hanna Sofie Kjellevold seiler i sølvfinalen og ligger på henholdsvis 70. og 79. plass av ialt 96 jenter.