To favorittseire og en overraskelse

​NM-GULL: Det vanket nok et NM-gull på Mathias Berthet og Alexander Franks Penty i 29er i Tønsberg.

02.07.2018
Uffe Tomasgaard og Theodor Middelthon ble norgemestre i Laser-klassene. Mathias Berthet og Alexander Franks Penty tok NM-gull i 29er.

​Etter sin sterke innsats i VM i Laser Radial var det ikke overraskende at Uffe Tomasgaard fra Drøbaksund Seilforening tok NM-tittelen i den samme klassen, da mesterskapet ble arrangert i Rønsberg. Han seilte jevnt og sikkert og hadde 5. plass som sitt dårligste resultat i det 31 båter store feltet.

Denne jevnheten og tre enkeltseire ga ham til slutt 11 poengs forsprang til Fredrik Andresen fra Bundefjorden på sølvplassen. De to var i en liten klasse for seg, for det var ytterligere 12 poeng ned til Olai Hagland fra Stavanger på bronseplassen.

Uffe Tomasgaard forsvarte dermed mesterskapet i klassen fra 2017. Han er også tidligere norgesmester i Laser 4.7 (i 2015) og to ganger i Optimist (2013 og 2014). Fredrik Andresen har to NM-bronser i Optimist fra før av (2013 og 2014), mens Olai Hagland vant NM i Laser 4.7 i 2016.

Overraskelsen i Laser 4.7

I Laser 4.7 deltok det rekordmange i NM. Feltet talte 35 startende, og det er det meste som noensinne har deltatt i klassen siden det første NM-et ble avholdt i 2013. Blant dem var det to svenske seilere, og den ene av dem, Albert Norlén, gikk helt til topps i det åpne mesterskapet.

Best av de norske seilerne – og den som dermed ble norgesmester – ble Theodor Middelthon fra Stavanger, som dermed slo favoritten og fjorårets vinner Tobias Sandmo Birkeland fra Ran. De to endte á poeng, men med to enkeltseire mot Toboas’ to, snek Theodor seg foran. Det var Theodor Middelthons aller første NM-medalje.

Bronsen gikk til Guro Gjesdal fra Stavanger. Hun tok sølvet i klassen i 2017 og totalt var bronsen hennes andre NM-medalje.

Det er verdt å merke seg den gode innsatsen til seilerne fra Stavanger, for ved siden av de to medaljene i Laser 4.7,  var det også Stavanger-seilere på 5. og 6. plass i NM. Det betyr at fire av de seks beste i klassen kommer fra Stavanger. I Radial-klassen hadde de to blant de ni beste, og ialt deltok det 11 Laser-seilere fra foreningen i Rogaland.

Favorittseier

I 29er-klassen ble det favorittseier til Mathias Berthet og Alexander Franks Penty fra KNS. I Kielerwoche viste de seg som de suverent beste, men under NM i Tønsberg ble de fulgt til døren av den svenske duoen Marius Westerlind og Olle Aronsson. De endte på samme poengsum, men igjen var det antall enkeltseire som avgjorde til slutt – denne gangen i de norske seilernes favør.

På tredjeplass, men i form av sølvmedaljer i NM, kom Emilie Dahl Andersen og Maren Edland fra KNS. Bronsen gikk til søsknene deres; Pia Dahl Andersen og Nora Edland fra KNS. Det var helt i tråd med forhåndstipsene før NM-et.

Mathias og Alexander forsvarte sitt NM-gull i klassen fra 2017. Sak samme gjaldt for Emilie og Maren, som også tok sølv i 2016 og dermed vant sine tredje sølvmedaljer på rad. Pia og Nora vant bronse også i 2016.

Kun 12 lag stilte til start og blant dem var det to utenlandske. Men fordi klassen har klart å mønstre 20 lag i to av de tre siste NM-ene, kunne vinnerne motta NM-medaljer i år også. I 2019 må det imidlertid stille 20 båter til start dersom det skal vanke NM-medaljer.

Klassemesterskap i RS Feva

Det ble også arrangert klassemesterskap i RS Feva. Klassen kunne kåre norgesmestre i 2011, 2012 og 2013, men etter det har man ikke klart å mønstre nok deltagere. Ei heller i år. Det deltok 10 lag denne gangen, og klassemestre ble lillebror Markus Berthet fra KNS, som seilte sammen med Jenny Skirstad Pollen fra Bærum.

Med endt mesterskap i Tønsberg betyr det at Uffe Tomasgaard, Theodor Middelthon, Mathias Berthet og Alexander Franks Penty er klare for mesternes mester i oktober.

Komplette resultater.