To Vestfold-lag i semifinaledyst

​MIDT I BYEN: Seilasene i St. Petersburg foregår i flotte omgivelser som gir utfordrende forhold. [Foto: Elena Gavrilova]

02.08.2018
I konkurranse med 22 andre lag, skal to norske seilforeninger fra Vestfold kjempe om en finaleplass i Sailing Champions League.

​3. august starter alvoret for seilerne fra Åsgårdstrand og Tønsberg Seilforening. Da begynner den andre kvalifiseringsrunden for å nå finalen i Sailing Champions League. 24 lag fra 12 nasjoner stiller til start, og de 16 beste lagene går videre til finalen.

Åsgårdstrand Seilforening stiller et erfarent lag som består av Jostein Grødem, Karl Otto Book, Maren Magda Book og Andrea Haug Rolstad, mens seilerne fra Tønsberg er unge og fulle av pågangsmot. Jostein Aker, Håvard Aker, Georg Ellila og Alexander Grinvoll Brorson utgjør laget fra Tønsberg.

Utfordrende forhold

At de 16 beste lagene av 24 går videre til finalen kan i utgangspunktet høres overkommelig ut, men Moss Seilforening, som var i ilden i den første kvalifiseringsrunden, fikk erfare at nivået er skyhøyt. De klarte ikke å kvalifisere seg. Skal Norge få noe lag i finalen, som KNS vant i 2016, må man nå sette sin lit til seilerne fra Vestfold.

Seilasene i St. Petersburg foregår midt i sentrum av byen der elven Neva kommer ut og renner med tre knops styrke. Den skaper utfordrende strømforhold, mens bybebyggelsen som omgir regattabanen, bidrar til en vind som kan skifte i både retning og styrke.

– Du må se deg rundt 360 grader hele tiden for å følge med på hvor det er vind og hvor den kommer fra. Selv om du har en dårlig start, viser erfaring fra banen her i St. Petersburg at det er mulig å hente seg inn igjen og sågar vinne om man er observant og finner den rette vinden, sier Elena Solovyeva, som er regattaanvsvarlig i Saint Petersburg Yacht Club.

Høyt nivå

– Vi hang godt med fartsmessig og teknisk da vi seilte den første kvalifiseringsrunden på Sardina. Det vi tapte på, var at vi seilte oss inn i situasjoner der vi ble påført straff eller ble fullstendig låst. Konkurrentene våre kunne kappseilingsreglene til fingerspissene – og brukte dem, sier Karl Einar Jensen fra Moss Seilforening, som ikke klarte å kvalifisere seg.

– Det gis ikke ved dørene noe sted, sier han.

I motsetning til i den norske seilsportsligaen der fem og fem båter seiler mot hverandre, foregår flightene i Sailing Champions League med åtte båter i heatene.

Finalen i Sailing Champions League går fra 30. august til 2. september, mens kvalifiseringsrunden i  St. Petersburg avsluttes 6. august. Da vil det være klart om Norge blir representert i finalen – med ett eller to lag.

De norske lagene kan følges live i St. Petersburg via SAP Sailing Analytics.