Stor ungdomssamling under Kieler Woche

​CAMP KIEL: Alle som skal være med på samlingen i Kiel, bor i telt i båthavnen og har mye sosialt sammen [Foto: Per Christian Bordal]

14.05.2019
Norges Seilforbund og to seilforeninger legger opp til en stor ungdomssamling med en rekke kvalitetstrenere under årets Kieler Woche.

Norske seilere som deltar i Kieler Woche i Laser 4.7, Radial og Standard, Waszp, 29er, 49er og 49er FX, har muligheten til å ta del i et stort, felles opplegg i regi av Norges Seilforbund, KNS og Stavanger Seilforening. De stiller en rekke trenere til rådighet som vil følge seilerne under regattaen i Kiel.

– Alle norske seilere som er med i disse klassene, kan ta del i opplegget, selv om de ikke er medlem av KNS eller Stavanger Seilforening. De må imidlertid betale 1200 kroner som et bidrag, ettersom de to foreningene selv bekoster trenerne sine som de har med til Kiel, sier Per Christian Bordal i Norges Seilforbund.

Svært mange norske seilere har bestemt seg for å ta turen til Kiel i år. Regattaen går fra 22. til 25. juni for de ikke-olympiske jolleklassene, det vil si 29er, Laser Radial (open) og Laser 4.7, mens OL-klassene Laser Standard, Laser Radial (damer) 49er og 49er FX finner sted fra 26. til 30. juni.

Trenerutvikling

Trener-teamet som stiller opp for de norske seilerne, er Peer Moberg, skiff-trener Thomas Guttormsen, sportssjef Rigo de Nijs, Måns Halström og Michalis Floros fra KNS og Patrick Döpping fra Stavanger.

– Dette er virkelig mange gode trenere samlet på ett brett, og de vil foruten å følge seilerne, utveksle erfaring seg imellom. Vi legger vekt på at samlingen også skal være en arena for trenerutvikling, og det er fullt mulig for andre, lokale trenere å være med på samlingen for å lære. Ja, vi oppfordrer andre foreninger til å ta med trenerne sine. Interesserte trenere kan ta kontakt med Peer Moberg, som er ungdomsansvarlig og talentutvikler i Norges Seilforbund, sier Bordal.

Camp Kiel

Alle som er med på samlingen i Kiel skal bo i telt slik at det hele skal være en stor felles camp. Bordal påpeker at det å bo sammen er et viktig element i samlingen.

– Vi bor i telt like ved hvor båtene ligger, det er litt sånn vi gjorde det da vi seilte i Kiel i «gamle dager», sier han.

Dette er det tredje året denne samlingen blir avholdt – og det er en samling man har høstet mye god erfaring ut av. Trenerne vil følge seilerne og coache dem under hele Kieler Woche.

– Det vil forhåpentlig hjelpe seilerne til å få en god opplevelse ute på banen, lære dem mye nytt og ikke minst gi seilerne erfaring i det å seile internasjonalt i store kompetitive felt, sier Bordal.

Stavanger-seilere i fleng

I Laser-klassene er hittil 24 norske seilere påmeldt til Kieler Woche. Ikke minst stiller Stavanger Seilforening sterkt og utgjør nesten halvparten av Laser-troppen med sine 11 seilere. I tillegg er fire 29er-lag og to 49er-lag så langt påmeldt til Kieler Woche.

Påmeldingen til Kieler Woche er fortsatt åpen.

For å være med på samlingen til NSF, KNS og Stavanger må man melde seg på spesielt til den. Påmelding skjer på Manage2Sail. Der finner du også nærmere opplysninger om samlingen.