Slo verdensmestrene i NM

​JEVNT: Det var jevnt i teten og om medaljene i ORCi-NM. [Foto: Per Bøymo].

17.09.2018
Torkjel Valland og mannskapet hans fra Bergens Seilforening henviste verdensmester Claus Landmark og hans menn til sølvplass i ORCi-NM i Tønsberg.

Bergenserne i sin Landmark 43 «White Shadow» fikk allerede fra start av et godt grep i mesterskapet og innledet med to førsteplasser under utfordrende forhold med mange skift og store trykkforskjeller ute på banen. Mange «hotte» båter og navn var representert i det 18 båter store feltet, blant annet Norges nyeste regattamaskin, Swan 50 Club-en «Proxyflyer» med Jan Muren (Asker) som skipper.

Det ble imidlertid ikke de nyeste og mest ekstreme båtenes mesterskap. Tre lag skilte seg etter hvert ut. Foruten seilerne i «White Shadow» var det søsterbåten «Santa» med Claus Landmark (Soon) som skipper – intet mindre enn årets suverene verdensmestre i klassen – og Xp-44-en «Too Bonita» med Jørgen Heje (KNS) som skipper og med kapasiteter som Kristoffer Spone og OL-seileren Kristian Ruth i staben om bord.

Med 5. og 4. plass som oppfølgere til de to seirene ledet «White Shadow« etter første dag foran «Too Bonita» og «Santa». De to første hadde samme poengsum mens «Santa» var to poeng bak.

Avgjorde i siste seilas

Etter noe venting på grunn av store vindskift fikk arrangøren, Tønsberg Seilforening, gjennomført de planlagte to seilasene søndag. Og denne dagen kom de store og raske båtene mer til sin rett. Per Ottar Skaaret vant med feltets største båt, TP 52-en «Wolfpack» – fem sekunder foran «Proxflyer» på korrigert tid.

Claus Landmark ble disket for tjuvstart og Torkjel Valland hadde ingen god innledning på finaledagen med  7. plass i første seilas. Og siden Jørgen G. Heje kom på 5. plass, var stilling fortsatt at «White Shadow» og «Too Bonita» lå likt før siste seilas.

Der satte løa Torkjel Valland og mannskapet hans inn det avgjørende støtet og vant – og de sikret med det seieren. «Santa» ble nummer to, mens «Too Bonita» ble henvist til bronseplass med en 5. plass i siste seilas. Torkjel Valland & Co gjentok dermed bedriften fra 2015, da de også vant.

Med seg om bord hadde Valland, Karl Otto Book, Eirik Rosenberg, Thomas Kjennerud, Stian Østlund, Aage Hedegaard-Larsen, Stein-Åge Blakstad, Knut Einar Lie Wasbrekke, Håkon Sandvold og Paul Ringheim.

Fullstendige resultater