Shorthanded kan bli OL-gren

​SISTE OL: OL i 2020 kan bli det siste med Finnjollen på regattaprogrammet. I stedet kan det komme en klasse med shorthanded-seiling. [Foto: Sailing Energy]

29.10.2018
Et overraskende forslag om shorthanded-seiling som OL-gren er den heteste poteten på World Sailings årsmøte som pågår i Sarasota i USA nå.

​World Sailings årsmøte pågår denne uken i Sarasota, og et av temaene som diskuteres, er OL-klassene i 2024. SEILmagasinet fortalte tidligere i dag om at Laser-klassen kan være på vei ut, og nå ser det også ut til å ha blitt tent et blått lys for Finnjollen.

For i dag fikk delegatene seg forelagt et hasteforslag fra styret i det internasjonale seilforbundet, som kort fortalt dreier seg om å innføre en storbåt-klasse for to personer som skal seile havseilas; «a mixed Two Person Keelboat Offshore». Klassen, eller rettere sagt typen seiling, skal komme i stedet for «Mixed One Person Dinghy», som per i dag er Finnjollen.

Forslaget vil bli diskutert i ulike komiteer og fora denne uken, for så å bli stemt over i slutten av uken. Beslutningen krever at forslaget får minst 75 prosent av stemmene.

Det som sies om den nye klassen, er at båten skal være mellom 6 og 10 meter lang og være myntet på shorthanded-seiling. Den skal tåle vind fra 4 til 40 knop. Den skal ikke ha foiler, men ha spinnaker.

Argumentene som fremføres for å ha en shorthanded-klasse, er blant annet hvordan moderne kommunikasjonsmidler som plasseres om bord kan skape spennende sendinger og praktisk talt bringe TV-seerne om bord i hver enkelt båt. Det pekes også på kjølbåtenes lange tradisjon i OL og det faktum at over halvparten av verdens regattseilere seiler i kjølbåter. I en slik klasse vil seilernes størrelse og kroppsvekt være underordnet.

OL-klassene er i hele tatt et svært sentralt diskusjonstema på årsmøtet til World Sailing, og det blir ventelig store nedringer fra OL i 2020 til OL i 2024:

• Laser-klassen kan bli erstattet av enten RS Aero, Melges 14 eller D-Zero.
  • Finnjollen kan ryke ut til fordel for en shorthanded-klasse
  • RS:X vil trolig bli erstattet av et annet brett.
  • 470-klassen for damer og herrer blir erstattet av en ny tomannsjolle for et mikset mannskap
  • Det kommer en ny foilende kite-klasse for kvinner og menn

De eneste klassene som har et sikkert liv etter OL i 2020 er 49er, 49er FX og Nacra 17.

Mot slutten av uken vil vi få et mer avtegnet bilde av hvilke klasser det skal seiles OL i i 2024, men de endelige beslutningene blir først tatt på World Sailings årsmøte i 2019.

Norske delegater på årsmøtet i USA er Tor Møinichen, Thomas Nilsson og Per Bøymo.