Shorthanded-forslag møter motstand

​VM-KLASSE I SHORTHANDED: Den slovenske båttypen L30 er tiltenkt rollen som entypeklasse i et VM innen shorthanded-seiling som etter planen vil bli avholdt allere høsten 2019. [Foto: SVP Yachts]

31.10.2018
Forslaget om å erstatte Finnjollen ut med en shorthanded-klasse i OL vekker ikke like stor begeistring hos alle delegatene på årsmøtet til det internasjonale seilforbundet.

​Det overraskende forslaget om å introdusere shorthanded-seiling i OL i 2024 er ikke blitt bejublet av alle på årsmøtet til det internasjonale seilforbundet, World Sailing. Det foregår i Sarasota i USA frem til kommende helg. En av dem som er svært negativ er tidligere visepresident i  forbundet, Ser Miang Ng fra Singapore. Nå sitter han  i Executive Commitee i den internasjonale olympiske komiteen (IOC).

I et skarpt innlegg på sin Facebook-side er han svært skeptisk til et slik hasteforslag og kaller det mer eller mindre for useriøst. Han viser til at World Sailing for bare et halvt år siden mottok 60 forslag til nye OL-klasser i 2024, 13 av dem ble plukket ut og debattert igjennom syv runder før man endelig besluttet hvilke grener som skal seile i OL i 2024. Han finner det underlig at styret etter bare fem måneder kommer med et forslag om å endre dette, og ramser opp en rekke motforestillinger. Han mener blant annet at De olympiske leker ikke er en egnet arena for eksperimentering.

Se Ser Miang Ngs Facebook-side.

En annen motstander av forslaget er Philippe Rogge fra Belgia, som tidligere har vært leder for den internasjonale klasseklubben for Finnjolle.

Han viser til at lengden på seilasene i OL er blitt kortere og kortere, og han finner det derfor underlig at man skal innføre en seilas som varer i 48 timer eller mer. Han stiller også et spørsmålstegn ved sikkerheten til seilerne. OL er et utsatt terrormål, noe som har ført til at sikkerhetsapparatet rundt lekene stadig er blitt mer omfattende.

– Skal seilerne i en shorthanded-havseilas bli fulgt av krigsskip?, spør han.

Han stiller også et spørsmålstegn ved kostnadene knyttet til en slik klasse i OL.

Forslaget om en shorthanded-klasse i VM krever et ja fra 75 prosent av de stemmeberettigede. Det kan være et tøft krav å nå for forslaget, noe som kan bety et forlenget liv for Finnjolle-klassen i OL. Avgjørelsen faller mot slutten av årsmøtet.

VM i shorthanded-seiling

Samtidig med at reaksjonene på shorthanded-forslaget begynte å komme i går under Worlds Sailings årsmøte, presenterte Carlos de Beltrán Gutiérrez, som er teknisk sjef i World Sailing, en langt fremskreden plan om å introdusere et VM innen shorthanded-seiling. Det første er allerede planlagt gjennomført høsten 2019 og det skal bli et årlig mesterskap.

Entypeklassen mesterskapet skal foregå i er allerede pekt ut, og i sitt foredrag sa Gutiérrez at han regnet med at de ville slutte en avtale allerede i løpet av de nærmeste ukene med det slovenske verftet SVP Yachts. De produserer båten L30, som World Sailing har valgt å satse på.

Allerede i det første VM-et i 2019 er håpet at det vil stille 20 lag, og det vil bli lagt opp slik at lagene kan chartre båter både til deltagelse i mesterskapet og til trening på forhånd. Det kan kun delta et lag fra hvert land og det skal bestå av en mann og en dame, og håpet er at det nye VM-et skal inspirere til nasjonale uttagningsseilaser.

Se presentasjonene som ble holdt i Sarasota 30. oktober 2018. Innslaget om shorthanded-VM-et starter ca. 12 minutter ut i sendingen.