Seiler for å forsvare EM-tittelen

​TITTELFORSVARERE: Helene Næss og Marie Rønningen stiller til start som tittelforsvarere under EM i 49er FX. [Foto: Morten Jensen]

08.05.2019
13. mai stiller Helene Næss og Marie Rønningen til start for å forsvare europamesterskapet de vant i 49er FX i 2018. Å klare å forsvare mesterskapet er målet deres.

​For et år siden sto Helene Næss og Marie Rønningen på toppen av seierspallen i Gdynia i Polen. Bak seg hadde de 47 konkurrenter. I år, i Weymouth i England, stiller de fleste av dem for å få revansje på de norske jentene. Åtte av de ti beste lagene i EM i 2018 er på plass i Weymouth.

– Det hadde vært gøy å stå på toppen av pallen igjen eller bli best av de europeiske lagene, sier Helene Næss – vel vitende om at hennes og Maries hardeste konkurrenter trolig blir treningskollegaene deres fra Brasil og New Zealand.

Unikt treningssamarbeide

Treningspartnerne, Martine Soffiatti Grael og Kahena Kunze fra Brasil og Alexandra Maloney og Molly Meech fra New Zealand, er ranket som nummer en og to i verden. Helene og Marie har trent med de to lagene siden OL i 2016, og de mener samarbeidet har bidratt til å løfte dem som seilere.

– Etter OL i 2016 spurte brasilianerne om vi ville trene sammen med dem. De var gode i mye vind, vi var gode i lite vind. Men da Martine skulle være med i Volvo Ocean Race, opphørte treningen. Da begynte vi i stedet å trene med newzealanderne, men da Martine kom tilbake etter Volvo Ocean Race, ble vi enige om å samarbeide alle sammen, forteller Helene.

Det har betydd verdifull vintertrening i Brasil og New Zealand for de norske jentene og et unikt samarbeid på tvers av landegrensene. Et eksempel på hvor tett samarbeidet er, er at da de skulle teste seil før regattaen på Mallorca før påske, byttet de både seil og båter med hverandre for å lære og finne ut hva som var best. De tre lagene har også felles briefinger, noe de også skal ha under EM. Før EM har de trent sammen i en ukes tid.

– Vi har ulike kvaliteter som vi tilfører hverandre og som vi kan lære av, sier Helene.

– En av fordelene med å trene med dem, er at om vi slår dem på treningene, så vet vi jo at vi hører med blant de beste i verden.

Mange harde konkurrenter

Foruten treningspartnerne sine tror Helene og Marie at nederlenderne blir harde utfordrere i EM. De har sin siste og endelige OL-uttagning allerede under dette mesterskapet, og det er to lag som kniver om OL-turen. Det kan virke skjerpende. Ellers trekker de frem de danske seilerne som alltid er med og kjemper i teten. Foruten dem er det nok av konkurrenter å ta av. 15 av de 20 beste lagene på verdensrankingen deltar. Selv er Helene Næss og Marie Rønningen ranket som nummer ni. Seks europeiske lag er foran dem.

Etter at de forlot verdenscup-regattaen i Genova, som ikke ble noen opptur for det norske FX-laget, har de vært hjemme i ti dager og pakket ned båt og utstyr som de skal bruke senere i Japan, New Zealand og Australia. Den siste halvannen uken før EM-starten har de vært i England og trent.

– Vi har sendt det beste utstyret vårt til Japan i containeren som nylig forlot Norge, men vi mener at det vi har igjen her i Europa, er fullgodt til at vi skal kunne kjempe helt i toppen. Båten er litt eldre og litt mer brukt enn den vi sendte fra oss.

Krevende båt å seile

Verdenscupen i Genova ble preget av svært lite vind. I Weymouth forventes det friskere forhold; der er det vindsikrere. Det er også mer åpent der, noe som betyr større bølger. Og det er bølgene mer enn vinden som begrenser hvor friske forhold en 49er FX kan seile i. Klassen har ingen formell øvre grense med hensyn til vindstyrke, men jentene sier at om vinden drar seg over 25 knop og det er bølger, så begynner det å bli vanskelig å seile det smale skroget med de store vingene.

Å seile en 49er er balansekunst.

– Ja, vi beveger oss på et svært smalt skrog som ligger på et veldig ustabilt underlag, og det å holde balansen er avgjørende og krevende når vi for eksempel løper over båten i slag og jibber. Spesielt vanskelig er det når det er bølger. Å være smidig, rask og stabil er nøkkelfaktorer, forklarer Helene.

Er man ikke det, er det fort gjort å kullseile.

Det er også fysisk krevende å seile en slik farkost. Helene og Marie legger ned atskillige timer med fysisk trening. Det kreves styrke for hele tiden å trekke i skjøter og fall.

– Det er mye «load» i det vi skal trekke i; alt er mye større, tyngre og vanskeligere enn for eksempel i en 29er.

Det kreves også utholdenhet. Det er mange seilaser og runder på banen som skal tilbakelegges i løpet av en regattadag, og i rundingene blåser pulsen, ifølge jentene, fort opp i maksimum i rundingene.

– Man er ganske utkjørt etter en regattadag, sier Helene.

Hektisk program

Helene og Marie har klart fordelte roller om bord. Marie er gasspedalen om bord. Hun kjører storseilet på kryss og gennakeren unna vinden, og det er hennes oppgave å få båten til å seile fortest mulig. Helene styrer og har det siste ordet når det gjelder taktikk og strategi.

– Vi kommuniserer hele veien og tar inn hva vi observerer ute på banen, men vi vet begge nøyaktig hvem som skal gjøre hva, så vi slipper å bruke unødvendig energi på å nøle eller tvile på noe, sier Helene.

Etter EM skal de to være i Norge i hele juni – en måned som skal benyttes til trening og oppladning. I begynnelsen av juli går turen til Japan og trening sammen med vennene fra Brasil og New Zealand. Deretter blir det noen uker hjemme før turen atter går til Japan for deltagelse i prøve-OL og verdenscup. Hele august og begynnelsen av september vil de tilbringe i Japan.

I desember er det VM i New Zealand.

Etter at Ragna og Maia Agerup ga seg i 49er FX, har ikke Helene Næss og Marie Rønningen noen utfordrere når det gjelder OL-plassen. Men turen til OL er ikke dermed gitt; de må overbevise den norske sportssjefen, Rigo de Nijs, og Olympiatoppen om at de har noe der å gjøre. Et av kravene er to topp 10-plasseringer i store internasjonale regattaer eller mesterskap. Med 4. plass på Mallorca er de allerede halvveis til det målet. Under EM i Weymouth kan de klare resten om de vinner, kommer på pallen eller kvalifiserer seg for medaljefinalen.