Sammen for havet

​STERKERE: Sammen er de dynamitt – nå forsterker seilerne kampen mot marin forsøpling. Jon Amtrup (t.v.), Per Christian Bordal og Thomas Nilsson er enige om «Clean Seas – Hold havet rent!» [Foto: Morten Jensen]

16.02.2019
Forsøplingen av havet er enorm, og for å nå ut til flere hjelpere og venner av havet, forener kampanjene «Hold havet rent» og «Clean Seas» kreftene for å bli seilernes egen slagkraftige marine miljøkampanje.

​I starten av året 2017 fikk Norges Seilforbund midler fra «Hold Norge Rent» til å starte kampanjen «Hold havet rent». Seilforeninger og seilere over hele landet ble oppfordret til strandrydding; gjennom Hold havet rent skulle man kjempe mot marin forsøpling.

Samtidig, i februar 2017, lanserte FN den verdensomspennende kampanjen «Clean Seas turn the tide on plastic» , som i mai samme år så ble partner med Volvo Ocean Race. Clean Seas ble med det godt profilert i regattamiljøet – både internasjonalt og nasjonalt.

Sail Logic, som blant annet arrangerer seilsportsligaen, grep fatt og brakte Clean Seas-kampanjen til Norge, og foret unge regattaseilere med holdningsskapende informasjon og  formante dem til å rydde strender og selv stoppe all forsøpling av havet.  NSFs egen kampanje, Hold havet rent, hadde fått best rotfeste blant turseilere.

Målet til de to kampanjene har hele tiden vært den samme; å kjempe mot marin forsøpling, drive informasjonsarbeid og rydde strender og farvann for plast og søppel.

En felles, sterk kampanje

– For en tid tilbake ble også det internasjonale seilforbundet partner med Clean Seas, og som underliggende organisasjonsledd  ble også NSF en partner med Clean Seas, sier generalsekretær Per Christian Bordal i NSF.

–  Ettersom vi alle jobber med den samme målgruppen, synes vi det derfor er naturlig å slå engasjementet og innsatsen mot marin forsøpling sammen til én sterk, felles kampanje for og med seilere, sier han.

– Jeg synes det er veldig bra at vi nå går sammen om dette. Det er viktig å få alle seilere engasjert, ikke minst turseilerne, som er i flertall og som bruker skjærgården og er der hvor søppelet fins. Om alle seilere får strandrydding i praksis under huden, kan vi virkelig gjøre en forskjell der ute, sier Jon Amtrup, som har vært Hold havet rents fremste talsperson.

Gjelder alle seilere på alle nivåer

– Jeg synes det er veldig bra at vi nå kan gjøre et felles løft. Det vil gjøre oss strekere og mer synlige – noe som forhåpentlig vil skape større engasjement og bedre resultater – til beste for havet. Målet vårt er at alle norske seilere uansett nivå, alder og ferdighet – eller om du er optimistseiler, landslagsseiler eller tuseiler skal være ambassadører for et rent hav, og at de alle gjør det de kan for å oppnå dette både i gjerning og ord, sier Thomas Nilsson, som har frontet Clean Seas i Norge.

– Jeg vil berømme SailLogic og Thomas Nilsson. De har vært flinke til å tenke stort og skape oppmerksomhet. Nå gleder jeg meg til at vi sammen skal få til noe veldig bra for havet, sier Bordal.

Clean Seas – Hold havet rent!

Det er en oppfordring som nå går ut til alle seilere i hele Norge.