Ridderrennet med kiting i gang

Kjell Andre Ringdal
25.03.2019
For femte året på rad arrangeres det nå kitekurs for handicappede på Ridderrennet på Beitostølen. Årets Ridderrenn startet søndag 24. mars.

Ridderrennet er verdens største årlige vintersportsuke for syns- og bevegelseshemmede og ble startet allerede i 1964 av Erling Stordahl. Her øves og konkurreres det i langrenn, alpint, snowboard, skiskyting for blinde(!), truger, aking og mange andre aktiviteter, og nå også kiting.

På kitekursene har vi deltagere med mange forskjellige handicap, det eneste kravet er én funksjonsfrisk arm. Det betyr at vi må gjøre mange tilpasninger i både undervisning og utstyr for at alle skal få oppleve mestring og glede i vinden. I løpet av tre dager har vi over 40 deltagere innom på halvdags introkurs og tredagerskurs, og noen kommer tilbake flere år på rad. Årets Ridderrenn startet søndag 24. mars, og i løpet av en uke vil 400 deltagere ha opplevd den gode stemningen på Beitostølen.