På innsamlingstur til Japan

​HAR ÅPNET BEST: Anders Pedersen har stått for den beste åpningen i verdenscup-regattaen på den kommende OL-banen. [Foto: Sailin Energy]

11.09.2018
Det norske landslaget er for tiden i Japan der de deltar i 2019-sesongens første verdenscup-regatta.Men først og fremst er de på den kommende OL-arenaen for å høste erfaring.

Det norske landslaget er for tiden i Japan der de deltar i 2019-sesongens første verdenscupregatta. Men først og fremst er de på den kommende OL-arenaen for å høste erfaring.

Første dag av verdenscup-regattaen er unnagjort, og Anders Pedersen kan så langt vise til den beste norske plasseringen. Med en 8. og 4 plass i de to første seilasene har han inntatt en 5. plass av de 21 deltagerne i klassen.

Hermann Tomasgaard følger også opp den flotte Laser-sesongen han har hatt i år, og ligger på 7. plass. 17. og 4. plass har han i et felt som teller 59 seilere.

Helene Næss og Marie Rønningen pådro seg en disk i dagens siste seilas, etter at de hadde innledet med 7. og 12. plass. Det gir dem en 13. plass sammenlagt. 24 lag deltager i 49er FX.

Sebastian Wang-Hansen har åpnet bra i brettklassen RS:X. 17., 8. og 10. plass gir 12. plass sammenlagt av 40 seilere.

Med 38. plass i Laser Radial etter to seilaser har ikke Line Flem Høst helt funnet seg til rette på banen i Japan. Det samme gjelder Tiril Bue og Jeppe Nilsen som så langt er nr. 21. i Nacra 17. Det deltar 53 seilere i Laser Radial og 22 lag i Nacra 17.

Høster erfaring

– Vi er her først og fremst for å samle erfaring. Vi tester, forsker, undersøker og bokstavelig talt smaker på dette olympiske farvannet, sier sportssjef Rigo de Nijs.

Og dette gjelder ikke bare hva som foregår ute på banen. Erfaringene de samler, gjelder alt, som for eksempel å få sendt utstyret til Enoshima, der de olympiske seilasene vil finne sted. Scan Shipping står for transporten av det norske utstyret, som skal taes imot og pakkes ut og klargjøres på en smidig måte slik at det krever minst mulig energi.

Og det skal seiles i et land som er ukjent for de fleste norske seilere.

– De store utfordringene er å kunne tilpasse seg en annen tidssone, temperaturen og luftfuktigheten. Vi må også passe på å få nok søvn og riktig mat. Dette må vi få kontroll med så fort som mulig, slik at vi fremover kan benytte tiden vi er i Japan til trening og regattaseiling, sier de Nijs.

Tolker forholdene

– For oss er noe av det viktigste denne gangen å få testet alt dette. Men det gjelder også forholdene ute på banen. Vi har satt opp en «App» der seilerne med en våt finger kan rapportere om strategiske observasjoner rett etter at de er ferdige med å seile. Meteorologen vår, Eric Holden, hjelper seilerne i å lese og tolke forholdene, og hver morgen har vi briefing der vi vurderer forholdene og prognosene.

Etterpå snakker de om hva de erfarte.

Bukten de seiler i hvor de olympiske seilasene skal finne sted, er åpen, mens det er fjell i bakkant på land. Dette byr på utfordrende forhold både når det gjelder bølger og vindskift. Hva de opplever i Japan blir nøye notert og loggført.

Rigo de Nijs forteller at alle i laget nå snakker mer seiling enn noensinne. Alle er fokuserte.

Blir igjen etter verdenscupen

Etter verdenscup-regattaen vil det norske lagetnbli igjen for å trene og lære mer, og de skal også delta i en mindre og mer lokal regatta i Enoshima.

– For å få mer ut av denne turen når vi først har reist så langt, sier sportssjefen.

Dette er årets siste, store oppgave og utfordring for det norske landslaget.

– Å se hvor fokuserte alle er allerede så kort tid etter VM i Århus der vi kvalifiserte Norge for OL i fire klasser, gjør meg stolt. Alle er inneforstått med at vi fortsatt har store steg å ta, sier Rig de Nijs, åpenbart fornøyd med de norske seilerne.