Norgescup-start til helgen

​NC 1: Mathias Berthet og Aleksander Franks-Penty er blant deltagerne i sesonges første norgescuper som går i Oslo og Sandefjord.

26.04.2019
Norgescup-sesongen innledes denne helgen i Sandefjord og Oslo. Over 200 seilere skal måle krefter for første gang i 2019.

​Det kommer til å vrimle av seil utenfor Seilerholmen i Sandefjord og Killingen i Oslofjorden denne helgen. Norgescup-sesongen skytes i gang for alvor, og i Sandefjord er det Laser- og Optimist-seilerne som skal i aksjon, mens tomannsjolleseilerne i 29er og RS Feva møtes utenfor KNS’ seilsenter Ulabrand på Killingen.

Rett fra verdenscup til norgescup

Seilerne i Laser Radial vil kunne få en god målestokk på hvordan de ligger an nå ved sesongstart og hvor listen ligger, for til start i denne klassen stiller landslagsseileren Line Flem Høst fra KNS, som nylig ble nummer fire i verdenscupen i Genova i Italia. Ialt 29 seilere stiller til start i Laser Radial, der Tobias Birkeland og Guro Gjesdal fra Stavanger vil være blant Line Flem Høsts nærmeste opponenter.

I Laser 4.7 er det 26 deltagere, mens Laser Standard har seks – blant dem fjorårets ener i Laser Radial, men også norgesmester i Laser Standard, Olai Hagland fra Stavanger.

100 Optimister

Optimist-klasse A teller 86 seilere, mens det er 10 B-seilere og to seilere i Optimist B rekrutt. Tilsammen nesten hundre.

– Jeg synes det er en bra start på sesongen, sier leder av Norsk Optimistjolleklubb, Thomas Nilsson.

I 2018 var det 134 seilere da NC 1 ble arrangert i KNS, men da ble deltagerlisten fylt opp av svært mange svenske seilere. I Sandefjord er det åtte seilere som har tatt turen fra Sverige.

– Jeg har inntrykk av at det gror godt i Optimist-klassen, men at seilerne gir seg i klassen og går over til andre joller tidligere enn før. Færre seiler ut året de fyller 15 år. Og så har vi barneidrettsreglene som setter en grense for hvor unge seilerne kan være for å delta i NM og NC. Så innenfor dette smale alderssegmentet, synes jeg deltagelsen er bra. Det viktigste er egentlig ikke hvor mange som deltar i NM og NC, men hvor mange det seiler rundt om i seilforeningene – og hvor mange som fortsetter å seile etter at de har vokst fra Optimistjollen, sier Nilsson.

Naturlige favoritter

22 lag stiller til start i 29er hos KNS - hvorav hele ni lag er svenske. Norge har de regjerende juniorverdensmestrene i 29er både på gutte- og jentesiden, noe som gjør det attraktivt for de svenske seilerne å komme til Norge og møte konkurranse på toppnivå. Verdensmestrene Mathias Berthet og Aleksander Frank-Penty stiller til start som favoritter.

Mathias Berthet ble for øvrig tildelt Oslo kommunes idrettsstipend på 15 000 kroner torsdag 25. april for sin innsats på regattabanen og sin videre satsing. Oslo kommunes idrettsstipend

RS Feva-klassen har fire lag på deltagerlisten.