NSFs hederstegn til Jan Steven Johannessen

​HEDERSTEGN: Jan Steven Johannessen får tildelt NSFs hederstegn av Ole Petter Pollen og Peer Moberg [Foto: Trond R. Teigen]

15.10.2018
Til stor og rørende applaus ble Jan Steven Johannessen tildelt NSFs ærespris under den store seilerfesten på Tjuvholmen i Oslo.

​Med godt over 200 mennesker i salen og til stor applaus – og til stor overraskelse for hovedpersonen selv – ble Jan Steven Johannessen tildelt Norges Seilforbunds hederspris for lang og tro trenertjeneste igjennom et helt liv.

Jan Steven Johannessen har vært trener i ca. 35 år og blant annet vært trener under hele ni olympiske leker. Ingen trener i verden har trolig deltatt i flere OL enn ham.

Jan Steven startet som seiler i Optimist og Europajolle, men allerede tidlig i 20-årene begynte han som trener.

Fra 1983 til 1985 var han trener for de norske Europajolle-seilerne. Ole Petter Pollen ble verdensmester i Europajolle i 1985. På denne tiden var han også trener for blant annet Svein Rasmussen og Jan Wanggaard innen brettseiling.

Fra og med 1984 har han trent seilere frem til OL-deltagelse.

• I 1984 trente han brettseileren Svein Rasmussen (nr. 11)
  • I 1988 trente han Ole Petter Pollen og Erik Bjørkum til sølv i Flying Dutchman
  • I 1992 trente han brettseilerne Jorunn Horgen (nr. 8) og Per Gunnar Haugen i 1992 (nr. 22).
  • I 1996 trente han Linda Konttorp (nr. 7) i Europajolle og Peer Moberg i Laser i 1996. Det endte med en bronsemedalje til Moberg.
  • Etter det ble Jan Steven Johannessen engasjert som landslagstrener for Østerrike der han fikk ansvar for enmannsjolle- og brettseilerne. Det endte med gull for brettseileren Christoph Sieber i 2000.
  • Frem til OL i 2004 trente han både østerrikske og finske Laser-seilere. Østerrikeren Andreas Geritzer tok sølv.
  • Til OL i 2008 hadde han ansvaret for de svenske og østerrikske Laser-seilerne. Der kjempet svenske Rasmus Myrgren om gull, men med taktisk seiling av briten Paul Goodison i medaljeracet, ble det i stedet en 6. plass.
  • Til OL i London i 2012 fulgte han de svenske Laser-seilerne, samtidig som han også var klubbtrener i KNS.
  • Til OL i Rio de Janeiro i 2016 var Jan Steven Johannessen norsk landslagssjef.

– Jan Steven Johannessen har betydd enormt mye for mange av oss seilere. Han gikk «all in» for oppgaven og involverte seg sterkt som menneske sammen med oss. Han brydde seg om oss utøvere. Jan Steven er lydhør og sosial – ikke bastant i sine meninger, men spørrende. Han fikk oss også til å trene mye. Før OL i 1988 trente vi 1300 timer på vannet. Det fikk selv folket i Olympiatoppen til å sperre opp øynene, sier Ole Petter Pollen.

– Jan Steven er veldig inkluderende og gir mye av seg selv. Han er en menneskekjenner, han får deg til å føle at du betyr noe. Han har aldri sneket seg unna, men alltid stått på for oss, sier han.

Æresprisen ble tildelt av Ole Petter Pollen og Peer Moberg.