NSF og Redningsselskapet med sikkerhetskurs

​SIKKERHETSKURS: Simen Løvgren har revidert og lagd en oppdatert og modernisert utgave av World Sailings sikkerhetskurs. [Foto: Morten Jensen]

27.02.2019
Seileren Simen Løvgren har revidert og gjennomgått elementene i World Sailings sikkerhetskurs – og i et samarbeid mellom NSF og Redningsselskapet presenteres nå et nytt sikkerhetskurs skreddersydd for seilere.

​Gjennom tidene – helt siden det å gjennomføre et sikkerhetskurs for en del år siden ble obligatorisk for å kunne delta i lange havseilaser – har ulike tilbydere hatt sine varianter av det som har gått under navnet «ISAFs sikkerhetskurs».

– Noen av kursene har vært bra, andre har ikke vært fullt så relevante for oss seilere. Nå har jeg gått igjennom hele pensumet i sikkerhetskurset, og ikke minst har jeg oppdatert det med henblikk på seilere og det sikkerhetsutstyret som brukes i dag, sier Simen Løvgren.

Nytt, oppdatert kurs

Resultatet av Simens arbeid er blitt et nytt, oppdatert sikkerhetskurs. Han har lagd kurset på oppdrag og i samarbeid med Redningsselskapet og nå bifalles det også av Norges Seilforbund. De to første kursene finner sted 6. og 7. april og deretter 4. og 5. mai. De vil foregå ved Redningsselskapets kurs- og konferansesenter Noatun i Horten, der deltagerne også kan bo mens de tar kurset.

– Redningsselskapet har lagd et utrolig flott anlegg der, sier Løvgren.

Kurset som nå heter «World Sailing Sikkerhetskurs» – kort og godt fordi det internasjonale seilforbundet nå heter World Sailing (og ikke ISAF som tidligere) – er bygd på «The World Sailing Offshore Special Regulations 2018/19).

– Det høres kanskje skremmende ut, men kurset vårt er sammensatt og tilpasset norske forhold. Tradisjonelt har det vært regattaseilere som har tatt sikkerhetskurset, men jeg vil si at det er vel så relevant for alle familieseilere – gjerne familier. Selv om én i familien er båtvant og komfortabel på sjøen, er det ikke sikkert at ektefelle, barn eller andre familiemedlemmer eller medseilere, føler samme trygghet, sier Simen Løvgren.

Omfattende innhold

Kurset gir i teori og praksis gode kunnskaper og ferdigheter innen:

• Oppbevaring og vedlikehold av sikkerhetsutstyr.

• Skadebegrensning og nødreparasjon.

• Maritimt vær og værmelding.

• Seiling i hardt vær.

• Stormseil.

• Mann-over-bord. Forebygging, oppdagelse og håndtering.

• Gi hjelp til andre båter.

• Søk og redning, organisering og metoder.

• Nedkjøling, kuldesjokk og drukning.

• Redningsvester, flåter og evakuering.

• Brannforebygging og slukking.

• GMDSS nødradioutstyr.

• Bruk av pyroteknisk utstyr.

Komplett kurs eller repetisjon

Kurset består av en dag med teori og en dag med praktisk bruk av ulikt sikkerhetsutstyr. Et gjennomført sikkerhetskurs gir et sertifikat som varer i fem år. Deretter må det friskes opp med et repetisjonskurs som gir nye fem års varighet.

– Vi har lagt opp kurset slik at andre dag inneholder alt man trenger for å ta repetisjonskurset, slik at man vil kunne få det ved å delta kun på kursets andre dag.

På hvert av kursene er det plass til 25 deltagere, og allerede nå er plassene begynt å fylles opp.

– Blir det stor pågang, vil vi sette opp flere kurs. Vi vil også jobbe for å sette opp kurset i andre deler av landet, sier Simen Løvgren, som selv vil være kursleder på de to første kursene.

4500 kroner koster et fullt sikkerhetskurs over to dager, mens prisen for repetisjonskurset på en dag koster 2800 kroner.

Påmelding til kurset i april. Påmelding i kurset i mai. Kursene arrangeres av Redningsselskapet og selskapets egne instruktører vil stå for gjennomføringen av den praktiske delen, mens Simen Løvgren selv vil ta deltagerne igjennom teori-undervisningen.