NSF øker ungdomssatsingen

NSF
03.07.2018
En rekke videregående skoler har tilbud til seilere - nå går NSF i samarbeid med flest mulig av dem om å arrangere vintertrening.

NTG har i mange år arrangert vintersamlinger, først i Qatar og senere i Las Palmas.  Nå går NSF i samarbeid med NTG, Wang (Tønsberg, Fredrikstad og Oslo) og St. Svithun i Stavanger om å arrangere vintersamlinger i Las Palmas.  Også NSF/OLT-prosjektet "Flere talenter mot toppen" med prosjektleder Marthe Enger Eide vil delta i den utvidete ungdomssatsingen.

Kommende vinter blir det arrangert tre samlinger i Las Palmas for seilere i 29er/49erFX, Laser 4.7, Radial og Standard samt Waszp. Datoer for samlingene blir 1-13.desember, 3-13.januar samt 1.-12.februar. Desembersamlingen er knyttet til "Olympic week" regattaen og februarsamlingen inneholder bl.a. Regatta de Carnival.

I tillegg til disse tre samlingen ser vi Liros Hvasser cup i slutten av uke 40, 4-7.oktober. Her vil det settes større fokus på interaksjon mellom landslag og juniorseilere i form av blant annet foredrag og diskusjoner. Vårsamlingen i Moss er også en del av denne satsingen sier de to ansvarlige i NSF, Marthe Enger Eide og Iens Ludvig Høst.

Julesamling; dersom det er et stort nok antall seilere som vil bruke juleferien til aktiv trening – vil vi også i denne perioden søke å organisere trening i RCNGC for de samme klassene – med norske trenere.  Vi er opptatt av også å gi unge norske trenere mulighet til å vokse med internasjonale deltakelse – med god støtte herfra understreker treneransvarlig i NSF, Iens Ludvig Høst.

Samlingene går som et samarbeid med Real Club Nautico Gran Canaria – som etter hvert har en lang tradisjon med tett samarbeid med norske seilere og foreninger.  RCNGC sponser bl.a. 50% av containerfrakten av norske båter.

ÅPNE FOR ALLE

Alle samlingene er åpne for seilere fra alle foreninger.  Selv om det er NTG, Wang-systemet og St. Svithun som i første omgang er samarbeidspartene, er det viktig å understreke at prosjektet både er åpent for andre videregående skoler med seiltilbud og ikke minst også for alle ungdomsseilere som verken går på seillinje eller deltar i NSF talentprosjektet.

På alle vintersamlingene blir det obligatorisk skolearbeid 2-3 timer hver dag.  NSF vil også forsøksvis støtte de seilerne som går på andre skoler med deltakerbekreftelse mv.

TRENERUTDANNING

Under samlingen i januar vil det bli gitt tilbud om NSF Trener 1 – utdanning på kveldstid.

KOSTNADER

Vi er svært opptatt av å holde kostnadene så lave som overhodet mulig.  Det blir klare synergieffekter av at alle skolene og NSF går sammen om prosjektet – blant annet ved at alle stiller med topptrenere.  Rimelig containerfrakt og felles bo-booking vil også bety mye kostnadsmessig.

PÅMELDINGSFRIST OG BETINGELSER

Påmeldingsfristen er satt til 30. september.  For sponset containerfrakt vil det være et krav at deltakeren melder seg til minst to samlinger.  Det blir lagt ut påmeldingslink på NSFs side i begynnelsen av august.