Nå snur det – God Jul!

​GOD JUL! Sola stiger igjen og det gåt mot lysere tider og ny seilsesong. GODT NYTT ÅR! [Foto: Morten Jensen]

21.12.2018
I dag snur det – i dag begynner sola å stige igjen; det går mot lysere tider og ny seilsesong. Det er en god dag til å ønske alle landets seilere en riktig God Jul og et Godt Nytt År!

​2018 har vært et spennende år for norsk seilsport. Det har vært en markant fremgang på regattabanen for landets ypperste seilere, noe som blant annet har resultert i to VM-titler for juniorer i 29er, EM-tittel i OL-klassen 49er FX, VM-tittel i ORCi og «billetter» til OL i Tokio i 2020 i fire klasser.

Samtidig – og helt i den andre enden – tar stadig flere sjøen i bruk hele året. NSFs «klubb» for dem som har som mål å seile minst 100 nautiske mil hver måned, får stadig flere medlemmer. Og Magne Klanns eventyrlige jolleseilas mellom Nordkapp og Lindesnes vil trolig inspirere mange til å skjønne at turseiling ikke nødvendigvis må foregå i store båter. Det fins et friluftsliv også langs kysten – ikke bare på fjellet eller i skogen.

Dette spennet er et lite eksempel på hvor allsidig og mangfoldig seiling er og hvilke muligheter som fins i et land som har en av verdens fineste kyststriper. Det er noe for alle.

Navet i det hele, ja, selve drivkraften er alle de frivillige som brenner og bruker flerfoldige timer av fritiden sin for å tilrettelegge og og gjennomføre aktivitetene i landets nærmere 120 seilforeninger og i alle klasseklubbene. Takket være foreningsstyrer, dommere, arrangører, trenere, foreldre og vaffelstekere har vi en aktivitet og et tilbud som er både sunt, samfunnsnyttig, miljøvennlig og fremtidsrettet.

Det snur i dag – og det er all grunn til å glede seg til seilsesongen som kommer. Allerede den første helgen i januar er vi i gang med nyttårsseilaser flere steder i landet – mens andre vil bruke helgen til å tilbakelegge sine første nautiske mil på årets første overnattingstur.

Det er bare å glede seg! Norges Seilforbund ønsker alle landets seilere en riktig God Jul og et Godt Nytt År!

PS! NSFs kontor holder stengt mellom jul og nyttår, men vi er på plass igjen onsdag 2. januar.