Lær fysisk trening på lekent vis

INNOVATIV TRENING: Fysisk trening trenger slett ikke være kjedelig. 14. februar kan du bli innført i en helt ny treningsverden. [Foto: Máthyás Tóth]

10.01.2019
14. februar har alle seiltrenere en unik mulighet til å lære hvordan man kan trene fysisk på en leken, morsom og inspirerende måte.

​– Ta med deg treningstøy for innendørs trening om kom til Norsk Toppidrettsgymnas 14. februar. Jeg gleder meg veldig, sier Iens Ludvig Høst i NSFs trenerutvalg.

Da kommer ungareren Mátyás Tóth, som har sin helt spesielle måte å drive fysisk trening på. Så spesiell er det han holder på med, at det også kommer representanter fra idrettsforbundet for å være med.

– Mátyás er utrolig innovativ når det gjelder fysisk trening for seilere. Han kombinerer balanse, koordinasjon, styrke og utholdenhet på svært lekent vis. Han legger også på intelektuelle elementer oppi det hele og du trener muskler du ikke ante at du hadde, sier Høst, som har jobbet mye med ungareren under treningsleire på Kanariøyene.

Mátyás Tóth er til daglig fysisk trener for en rekke seilere på olympisk nivå.

– Det blir mye lek og latter, lover Høst.

–  Mátyás bygger dessuten på en treningskultur hvor det å drite seg ut eller gjøre feil, er helt basis og en viktig del av treningen, sier han.

Den ungarske treneren, som også seiler selv, benytter seg av mange utradisjonelle hjelpemidler, og under seansen på NTG 14. februar mellom kl 17:30 og 21:00, vil du blant annet måtte forsøke deg på å sjonglere samtidig som du står på et balansebrett. Det blir også mye lek med ball og en rekke øvelser. Det hele foregår på engelsk.

– Intensjon er at kvelden i så stor grad som mulig skal preges av dialog. Deltakerne inviteres til å bidra med sine egne erfaringer og synspunkter.

Kvelden er åpen for alle trenere på ulike nivåer og for seilere som er mellom 15 og 35 år, og den er godkjent som etterutdanningsseminar for alle trenere.

Vil du være med, kan du melde deg på her.
29187116_1703070199731509_3538761780106887168_n.jpg