Knarr-seilerne innleder NM-sesongen

​FØRST UT: Knarr-seilerne er de første til å arrangere NM i 2019. Det foregår i regi av Bærum Seilforening. [Foto: Ukjent]

29.10.2018
Knarr-seilerne skal kåre de første norgesmestrene i seiling i 2019. Det skjer i Bærum og mesterskapet innledes 15. juni. Her er listen over godkjente NM i 2019.

​Norges Seilforbund har i de senere årene jobbet med å skape en større forutsigbarhet når det gjelder hvor og når norgesmesterskapene det påfølgende året skal arrangeres. Målet er at når et NM arrangeres, skal seilerne få vite hvor neste års mesterskap skal foregå.

Derfor ble klasseklubbene og seilforeningenes frist for å søke om å få NM-arrangement for 2019 satt til 1. juni i år, men gamle vaner er åpenbart vonde å vende. Da fristen utløp, var det få søknader som forelå. Fristen er derfor blitt utsatt flere ganger, men 1. oktober ble det satt strek. Da var 23 klasser «innafor».

Det betyr at en del klasser det ble kåret norgesmestre i i 2018, ikke har noe NM i 2019 så langt. NM-løse klasser i 2019 er per i dag H-båt, IF-båt, Killing, Yngling, Laser Radial damer, Finnjolle, shorthanded  og modellseiling (IOM). Det er heller ikke noen NM i brettklassene som er godkjent.

J/70-klassen forsøkte å få et NM i år, men mønstret for få båter. Det kan de klare i 2020 – om de søker. Waszp er også en klasse det begynner å bli aktuelt å arrangere NM i.

Vil se på det med lempelighet

– Dette med å bestemme tid og sted for NM et år i forveien er jo ganske nytt, så vi befinner oss per i dag i en overgangsfase. Det betyr at vi denne gangen vil være lempelige med dem som ennå ikke har fått i orden neste års NM. Og så får vi håpe og tro at alle retter seg etter tidsfristene ved neste korsvei, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Og neste korsvei blir trolig 1. juni 2019. Da skal NM-søknadene for 2020 være levert.

Knarr-seilerne først ut

NM-sesongen 2019 innledes 15. juni med NM i Knarr, som foregår i regi av Bærum Seilforening. Ytterligere et mesterskap går før ferien; på Vestlandet for Sniper med Milde Båtlag som arrangør. De arrangerte klassens NM også i 2016, og da deltok det hele 41 båter. Klarer klassen å mobilisere like mange til neste år?

Resten av NM-ene foregår etter sommerferien og innledes med NM i Optimist. Det vil foregå på Hankø med Fredrikstad Seilforening som arrangør. Også i den klassen vil det være interessant å se på deltager-utviklingen. Samme held arrangeres NM i flere andre klasser, så  10. og 11. august tegner til å bli den store NM-helgen.

Hvor mange denne gangen?

Oslo Seilforening er vertsskap for et spennende NM 23. august. Sist foreningen arrangerte NM i Express, i 2015, deltok det hele 111 båter. Det blir nok vanskelig å matche, men mye tyder på at det vil bli mange båter, for ingen seilforening har større tetthet av Expresser enn Oslo Seilforening.

KNS skal ha NM både for voksne og unge seilere i 2019. 24. august er det NM i ORCi, mens seilere i klassene Laser Standard, Radial og 4.7, 29er og RS Feva samles til NM-dyst 8. september.

Fredrikstad Seilforening inviterer til NM i Drake 6. september, og det blir spennende å se om klassen klarer å samle nok båter. Det klarte de verken i 2017 og 2018. 20 båter må stille til start på Hankø dersom noen skal få NM-medaljene lagt om halsen sin.

2019s siste NM starter 20. september. Det skjer på Askøy utenfor Bergen der Melges 24-seilerne skal gjøre opp seg imellom.

Norgesmesterskap i 2019

Nedenstående NM er per i dag godkjent. Listen kan komme til å omfatte flere mesterskap (ref. ovenfor).

​25.05–26.05
​Knarr