Klasseklubbene holder «årsmøte»

​KLASSEKLUBB-MØTE: Mandag 21. januar kl 18 møtes klasseklubbene til fellesmøte på Ullevål Stadion. [Foto: Morten Jensen]

19.01.2019
Mandag 21. januar møtes representanter for alle klasseklubbene til sin årlige «oppsummering».

​En gang i året møtes representanter for klasseklubbene i det som kalles Norsk Klasseklubbforum. Det er ikke et formelt valgt organ i seil-Norge, men et forum NSF har godkjent som et felles forum der klasseklubbene kan ha en dialog for å utveksle erfaringer og diskutere felles saker som de ønsker å fremme overfor for eksempel seilforbundet.

På agendaen mandag 21. januar vil det blant annet dreie seg om norgesmesterskapene. NSF introduserte nye søknadsfrister for noen år siden for å få en mer forutsigbar og langsiktig NM-terminliste. Målet er at man under de pågående NM-et skal kunne fortelle hvor og når neste års NM vil finne sted. Det har ikke alle klasseklubbene fått med seg, og har hengt etter med søknadene sine.

1. juni i år er nå aktuell søknadsfrist for å få NM i 2020.

Klasseklubbformuet skal også bli enige om hvem som skal representere klasseklubbene og tale klubbenes sak på det kommende seiltinget i mars.

I tillegg til at klasseklubbene selv skal fortelle om status og hva de er opptatt av i klubben sin under møtet på mandag, vil de som møter opp også bli presentert for seilforbundets nye mestringsprosjekt, Helly Hansens nye klasseklubb-kolleksjon og om kampanjene Hold havet rent og Clean seas.

Det vil også bli orientert om en felles IT-plattform for klasseklubbene.

Møtet blir avholdt hos Norges Seilforbund på Ullevål Stadion 21. januar og starter klokka 18:00.