Innledet med hver sin seier

​VANT: Helene Næss og Marie Rønningen innledet verdenscupen i Genova med å vinne den første seilasen i 49er FX-klassen. [FOTO: Sailing Energy]

17.04.2019
Hermann Tomasgaard i Laser og Helene Næss/Marie Rønningen i 49er FX innledet verdenscupen i Genova med hver sin seier.

​Hermann Tomasgaard fortsetter å dokumentere at han hører til i det helt øvre sjiktet i Laser Standard-klassen, og han åpnet resultatkontoen i Genova med seier i sitt kvalifiseringsfelt. Det er den eneste seilasen som er blitt gjennomført så langt i Laser-klassen. Forholdene var lette på Laser-klassens første regattadag.

– Jeg hadde ikke noen perfekt start i dag, og jeg trodde jeg skulle bli fanget i midten av feltet, noe man lett gjør i lite vind. Men gruppen jeg befant meg i, fant noen trykk og vi fikk karet oss frem, sier Hermann Tomasgaard.

Han rundet første merke på syvendeplass, og seilte seg deretter frem til seier.

Opp og ned

På Palma for drøye to uker siden var Helene Næss og Marie Rønningen stabiliteten selv i 49er FX. I Genova har de ikke vært det. De startet formidabelt med seiler, men i den andre seilasen endte de på 21. plass. Det gir dem en 20. plass etter to seilaser.

Sensasjonell god start

To karer som har grunn til å smile, er Risør-brødrene Mads og Tomas Mathisen. De har åpnet sensasjonelt godt med to 8. plasser, og ligger med det på 6. plass sammenlagt blant 65 lag.

– Det har gått over all forventning. Det var veldig skiftende fralandsvind i første seilas og vi klarte å holde oss i toppen selv om vinden økte aktenifra inn mot mål. I den andre seilasen var det lett pålandsvind. Vi fikk en bra start som gjorde at vi kunne kjempe i toppen og avslutte bra, skriver de på Facebook-siden sin.

I dag fyller de to tvillingene år, og den beste gaven de kan få er trolig en fortsettelse som er like god som innledningen.

Lite vind

I Laser Radial, der Line Flem Høst deltar, er det ikke blitt fullført noen seilaser ennå. Også i Nacra 17 har arrangørene i Genova slitt med å gjennomføre seilaser. Nichlas Fadler Martinsen/Martine Steller Mortensen har en 15. plass i protokollen så langt. Tiril Bue/Mathias Mollatt har en 17. plass.

Verdenscupen i Genova fortsetter i påsken og avsluttes til helgen.