I en klasse for seg

​KUN SEIRE: Anders Pedersen vant alle seilasene i Finnjolle-NM og var i en klasse for seg. (Foto: Jesus Renedo)

02.07.2018
Det kom ikke som noen overraskelse at Anders Pedersen ble norgesmester i Finnjolle.

​Ikke i en eneste seilas kunne noen av konkurrentene tukte Norges beste Finnjolle-seiler i det norske mesterskapet, som ble avviklet på Rødtangen i regi av Drammens Seilforening i helgen. Han vant samtlige åtte seilaser og var et hav foran nestemann sammenlagt.

Finnjolle-klassen har fått et hyggelig oppsving i de senere årene, og spesielt er det en gjeng veteraner med utgangspunkt i Blakstadtangen i Asker som har et levende miljø. Men selv om denne gjengen seiler hver tirsdag, har de lite å stille opp med når Anders Pedersen fra Drøbaksund kommer på banen med all sin internasjonale erfaring og store treningsmengde.

Han var i en klasse for seg og etterlot ingen tvil om at det er langt frem for klassens glade amatører.

Mesterskapet hadde også samlet deltagelse fra Sverige og Danmark ettersom mesterskapet inngikk i klassens Nordic Cup. Ialt stilte 14 seilere til start.

Bak Anders Pedersen fulgte tre svenske og en dansk seiler, før Knut Beck fra Drammen fulgte som nest beste norske seiler. Knut Beck er årets mester i Laser Master og hadde for anledningen lånt en Finnjolle. Han viste at han etter hvert fant seg godt til rette i den, og mot slutten av mesterskapet var han den som plasserte seg nærmest OL-seileren Anders Pedersen.

Tredjeplass og NM-bronse for tredje år på rad tilfalt Tore Glen Berg fra Drammen.

Komplett resultatliste.