Gullfinalen er målet

​MOT GULLFINALE: NIcholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen sikter mot gullfinale i EM, men først og fremst ønsker de å få til det de har trent på. [FOTO: Morten Jensen]

10.05.2019
Når Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen starter i EM i Nacra 17 i Weymouth mandag 13. mai, har de som mål å nå gullfinalen.

​– Det vil si, sier Nicholas, – størst fokus under dette europamesterskapet er egentlig å lykkes med de tre hovedområdene vi jobber med for tiden.

De tre punktene de har pekt seg ut sammen med sportssjef Rigo de Nijs, som er treneren deres under mesterskapet, er 1) forberedelser til et internasjonalt mesterskap, 2) startene og 3) foiling på lens. Og som et resultat av at Nicholas og Martine vil lykkes med dette, håper de det vil gi dem en plass i gullfinalen – noe som i praksis betyr en plass blant de 25 beste.

– Men man skal ikke gjøre mange store feil i dette feltet før man raser bakover, sier han.

EM er uttagning til prøve-OL

Norge stiller med to lag i dette europamesterskapet i Nacra 17. Ved siden av Nicholas og Martine, deltar også Tiril Bue og Mathias Mollatt i Weymouth i England. Mesterskapet gjelder som norsk uttagning til prøve-OL i Enoshima i Japan i august. Det beste laget av de to i Weymouth får delta der. I Genova var Tiril og Mathias best, på Mallorca var Nicholas og Martine plassert høyest på resultatlisten av de to lagene.

– Hvem av oss som blir best i EM har vi egentlig ikke så stort fokus på. Vi samarbeider veldig godt og det er ingen rivalisering oss imellom. Nacra 17 er en veldig teknisk klasse og det å få til og lykkes med det vi trener på, er det viktigste.

Foiling på lens vanskeligst

Nicholas mener at det vanskeligste med Nacra 17-seiling, er å foile på lens – spesielt i store bølger og i mye vind. Det gir store utslag mellom de som mestrer det og de som ikke gjør det.

– På lens er det vi selv som må kontrollere løftet, og vi må jobbe frem og tilbake og for å holde båten i konstant riktig høyde over vannet. Og det er vanskeligst i store bølger.  Jo større bølger, desto vanskeligere. Og desto vanskeligere i mer vind.  Når det gjelder foiling på flatt vann og i lite vind føler jeg at vi har gjort ganske gode steg i det siste, sier Nicholas.

Å foile igjennom jibbene er noe de fleste nå gjør.

Bidevind uten foiling

På bidevind foiler man derimot ikke; da seiles Nacra 17 mer som en vanlig katamaran.

– Man må gå litt for lavt til at det lønner seg å foile på kryss. Men man kan bruke foiling som et taktisk verktøy om man er over layline eller vil kjapt ut på en side av banen. Da kan man slippe seg litt for å få katamaranen til å foile og øke farten. På bidevind kan man seile seile man får litt løft over bølgene, men uten at man seiler.

Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen trives best når det blåser fra fem til åtte m/sek og ikke er for store bølger. Da  mener de at de har farten inne i forhold til de beste. De trives i det hele tatt best når det blåser litt og de for strukket ut på bena i trapesen. Og da vil Weymouth kanskje være stedet for dem, for den engelske OL-banen fra 2012 pleier å by på vind. Den ligger imidlertid åpent til, så det kan bli en del bølger også. Nicholas og Martine venter seg det de kaller «litt rufsete forhold».

Dette i motsetning til under verdenscupen i Genova, hvor det var svært lite vind. Der ble de nummer 36 av 45 lag. Tiril og Mathias ble nummer 33. De norske lagene må med andre ord heve seg noen hakk dersom de skal kunne nå gullfinalen i Weymouth.

Ser frem til å seile

Dagene etter seilasene i Genova har Nicholas og Martine brukt mesteparten av tiden på å mekke og pakke båt. En ny båt er blitt gjort klar og pakket i containeren som nylig ble sendt til Japan. Det har betydd lingen seiling siden de forlot Italia, men de håper en halv uke med trening i Weymouth nå før EM, vil få dem i mesterskpasmodus.

– Jeg gleder meg i alle fall veldig til å seile igjen, sier Nicholas.

I Weymouth starter mesterskapet mandag 13. mai og avsluttes søndag 19.

– Det blir et langt mesterskap – lengre enn vi vanligvis seiler, avslutter Nicholas – fra bilen, på vei til Weymouth.