Godt fremmøte på klasseklubbforum

​GODT FREMMØTE: Det var godt fremmøte da Norsk Klasseklubbforums årlige møte ble avholdt 21. januar. [Foto: Morten Jensen]

24.01.2019
16 av ialt 22 NM-klasser var representert da klasseklubbformuet hadde sitt årlige møte. Morten Mero fra IF-klubben og Thomas Nilsson ble utpekt til å representere klasseklubbene på seiltinget.

​Møterommet på Ullevål stadion var fylt til trengsel da Norsk Klasseklubbforum hadde sitt årlige møte der. Så vidt vites er det per i dag 29 registrerte klasseklubber og 22 av dem skal arrangere NM i 2019. At 16 klasseklubber var representert på møtet, var derfor en hyggelig prosentandel og en bekreftelse på at det er liv i de enkelte klassene – også på vinterstid.

En klasseklubb vekkes sågar opp fra de døde i disse dager.

– Norsk Soling Klubb har ligget brakk i flere år, men nå forsøker vi å bygge opp klasseklubben og klassen igjen. Vi jobber med både medlemsregister og med å få oversikt over båtene; hvem som eier dem og hvor de er. 7. og 8. september skal vi arrangere regattaen Soling Scandinavian Open, og da håper vi på mange båter, kunne Christian Rieber forteller på møtet.

Bekymret for fremtiden

Gwen Berthet fra 29er-klubben kunne fortelle om en klasse med høyt norsk nivå og med 15 aktive lag – juniorverdensmestrene for både jenter og gutter er norske. Gwen Berthet var imidlertid bekymret for fremtiden.

– Det er smått med seilere i klassen som er født etter 2000/2001, og om 2–3 år slutter majoriteten av de som seiler i dag i klassen. Det er noe vi må jobbe med, og om vi ikke lykkes, er det slett ikke sikkert at vi har en 29er-klasse om 2–3 år, sa han.

Rapport fra alle

Representantene for klasseklubbene la alle sammen frem en kort statusrapport fra sin klasse. I Andunge ser man frem til klassens 75 års jubileum i 2020, i Express gleder man seg til NM i Oslo i år der man håper på 60–70 båter og Waszp-klassen får en tilvekst på 10 båter i år og vil arrangere NM for første gang.

I Knarr-klassen har man allerede hatt jubileum. Klassen har rundet 75 år og International Knarr Championship er blitt arrangert for 50. gang – noe som er blitt markert med en imponerende jubileumsbok.

For å nevne noe av det som ble rapportert.

VM i Risør

Det største internasjonale mesterskapet i Norge i 2019 ser ut til å bli junior-VM i 49er og 49er FX i Risør i sommer. I Tønsberg skal nordisk mesterskap i Optimist arrangeres.

På møtet ble det orientert om oppdaterte NM-regler, som fra og med i år gir anledning til å arrangere NM i et liga-format. Det ble også påpekt at søknadsfristen for å få NM i 2020 er 1. juni i år.

Felles database for klasseklubber

Det jobbes også med å få alle klasseklubbene inn i en felles database der blant annet målebrev registreres, slik at fundamentale dokumenter befinner seg på et sted uavhengig av styrer som kommer og går, i stedet for at de fyker av sted fra PC til PC med skiftende styrer. NOR Rating er prøvekanion og allerede i gang med dette prosjektet.

På det kommende seiltinget (16.–17. mars) kan klasseklubbene stille med to representanter som har talerett, men ikke stemmerett. Stemmerett er det kun seilforeningene og seilkretsene som har. Morten Mero fra IF-klubben og Thomas Nilsson, som i klasseklubbformuet representerte hele fire klasser: Optimist, Waszp, J/70 og seilsportsligaen.

Klassene som var representert var:

• IF-båt
  • NOR Rating