Folkefest når Maud seiler inn Oslofjorden

Jon Amtrup
17.08.2018
Lørdag skrives det maritim historie når Roald Amundsens Maud kommer hjem til Vollen 101 år etter at hun ble sjøsatt samme sted. Det er ventet at hundrevis av båter skal seile sammen med henne inn.

Polarskuta Maud ble hevet fra havets bunn og isens grep i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen i 2016. Det er den tidligere verdensmesteren i brettseiling Jan Wanggaard som har vært prosjektleder og ildsjel i dette spenstige prosjektet. Han har hatt god hjelp av Tandberg Eiendom som har bidratt med 20-30 millioner kroner for å få Maud tilbake til Vollen.

Lørdag klokken 13.00 skjer akkurat det. Da slepes Maud inn til Vollen, etter en lang tur på slep, og fortøyes foran Oslofjordmuseet. Det er ventet storinnrykk av interesserte både til lands og vanns.

Både Colin Archer-klubben og Forbundet Kysten og Norsk forening for fartøyvern har mobilisert sine medlemmer. Flere seilforeninger har også oppfordret sine medlemmer til å møte Maud og seile sammen med henne inn til Vollen. Det er ventet at Maud vil passere Drøbak i 10-tiden lørdag morgen, og hun blir slept i rundt fire knops fart av slepebåten Tandberg Polar.

Du kan lese hele programmet her