Fellesseminar Dommere og Arrangører

​NorgesCup Moss 2018 Foto:Per Bakke

Tor Mønichen
28.02.2019
Arrangør- og dommerutvalget arranger Fellesseminar på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Lørdag 9. og søndag 10. mars Seminaret åpner kl. 1100 lørdag og avsluttes kl. 1600 søndag.

​Denne gangen blir det mange felles temaer som er nyttige og viktige for både arrangører og dommere, men det blir også gruppediskusjoner.

Til åpningsforedraget har vi vært så heldige å få Klaus Natorp (Danmark) som var «Head of event» (leder for organisasjonskomiteen) for World Sailing VM for OL-klasser i Århus i Danmark i fjor.
Mesterskapet er omtalt som det beste World Sailing VM til nå. Intensjonen med foredraget er at Klaus skal fortelle om rollen som «Head of event». Det vil si at vi får høre om hvordan han angrep selve oppgaven som stevneleder.

Når begynte han? Hvilke prioriteringer måtte han gjøre? Hvordan planla han stevnet? Hva la han vekt på i bygging av organisasjonen (funksjoner og mennesker)? Forholdet til World Sailing, byen Århus, Dansk Sejlunion, lokale seilklubber, sponsorer, media, banemannskapene, dommerne, andre frivillige, sikkerhet, osv., osv.

Det er utallige temaer som man skal dekke i en slik rolle. I tillegg får vi nok også høre om gjennomføringen av selve stevnet i Århus og om erfaringer de gjorde.
Vi har vurdert om vi skal lage et separat kurs om stevneledelse, men foreløpig valgt å la det være en del av vårt regattasjefkurs. I en slik sammenheng vil foredrag til Klaus Natorp supplere vårt eget utdanningsprogram på en veldig inspirerende måte.

Vi er selvfølgelig klar over at VM i Århus var usedvanlig omfattende og krevende, med verdens aller beste seilere tilstede, men når man hører noe fra de beste om det beste, kan man selv skalere ned til hjemlige forhold.

Påmeldingsfrist er 1.mars 2019. Etter denne datoen kan vi ikke garantere hotellrom.

Tentativt program

Vi håper på stor deltagelse og gleder oss til å se alle i mars.