Dramatisk da Norge tok to VM-gull

​GULL: Det ble en nervepirrende finaleseilas for Mathias Berthet og Alexander Franks-Penty. [Foto: James Tomlinson/World Sailing]

20.07.2018
Da Mathias Berthet og Alexander Franks-Penty kom i mål i siste seilas på 19. plass, trodde de at VM-gullet hadde gått tapt.

​– Ja, her har det vært mye følelser i dag. Da Mathias og Alexander kom til land, var de sikre på at VM-seieren hadde gått tapt. Det var både tårer og sinne, men alt ble snudd til det motsatte da TV-crewet kom og gratulerte dem og ville lage et seiersintervju. Da ble det jubel og gledestårer i stedet, forteller Marthe Enger Eide, som har vært norsk lagleder under mesterskapet.

Dramatisk finaleseilas

Selv fulgte hun Laser Radial-seilerne, så hun kunne ikke fortelle hvordan den siste seilasen i guttenes 29er-finale forløp, men resultatlisten røper at det må ha vært dramatisk. Mathias og Alexander kom i mål på 19. plass, mens newzealenderne, som kunne frata dem gullet, kom på 18. plass. Så langt bak i feltet har ikke noen av dem normalt vært i mesterskapet, så mye tyder på at newzealenderne har forsøkt å forhindre at de norske seilerne fikk en god plassering.

– På den siste lensen kom newzealenderne for styrbord halser og gjorde det slik at vi ikke fikk jibbet, forteller Mathias Berthet i en nyhetsmelding arrangøren har sendt ut.

Dermed endte han og Alexander på en 20. plass og de trodde de hadde tapt gullet. Det de to ikke visste var at tre båter ble tatt for tjuvstart og at en av dem var foran det norske laget. Dermed rykket de frem til 19. plass.

De norske seilerne hadde en tjuvstart som de kunne stryke, mens laget fra New Zealand hadde en 9. plass som sitt dårligste resultat. Mathias og Alexander ledet med 10 poeng før siste seilas og det betød at dersom newzealenderne klarte å få nordmennene på 20. plass eller dårligere, ville de gå forbi. Men det holdt akkurat.

– Dette er den lykkeligste dagen i mitt liv, sa Mathias Berthet til arrangøren  - da det var klart at de hadde vunnet gull.

Med 19. plass  endte de to lagene med samme poengsum, men fordi de norske seilerne hadde flere 1. plasser enn newzealenderne, tok de gullet!

Avsluttet i suveren stil

Var det jevnt og dramatisk i gutteklassen, levnet Pia Dahl Andersen og Nora Edland ingen tvil om hvem som var best og som ville vinne jentenes 29er-klasse. De avsluttet med seier også i siste seilas og slo USAs lag på 2. plass med hele 24 poeng!

– Dette er helt utrolig. Et mirakel, sa de to etter seilasen.

– Vi hadde som mål å være blant de tre beste, men å vinne var kun en drøm.

En plass opp

Uffe Tomasgaard avsluttet sterkt med en tredjeplass i finaleseilasen i Laser Radial og klatret med det en plass opp – til 6. plass sammenlagt.

Guro Gjesdal ble nummer 15 i Laser Radial – en plass hun også fikk i finaleseilasen.

– En veldig sterk innsats, dette er hennes første store mesterskap, sier Marthe Enger Eide.

Inne på topp ti-listen

De norske brettseilerne kom begge blant de ti beste. Henrik Borge ble nummer åtte og Helle Oppedal nummer 10. I den siste finaleseilasen ble de henholdsvis nummer 8 og 12.

Tilsammen stod det norske laget for tidenes innsats i World Sailings junior-VM. Sluttstillingen i nasjonskonkurransen foreligger ikke i skrivende stund.

Mentalt sterke

– Jeg er spesielt imponert over hvor flinke og tøffe de har vært mentalt, og de har ikke latt seg vippe av pinnen selv om de har fått på seg ledertrøyene. De har alltid klart å rette blikket fremover mot neste seilas. Alle de norske seilerne er dessuten svært seriøse og har forberedt seg godt til mesterskapet. De trener hardt og mye, sier Marthe Enger Eide.

Det blåste friskt under hele mesterskapet – mellom 16 og 22 knop – og det var vanskelig, krapp sjø på grunn av det grunne farvannet. Kullseilte man, var det gjørme i mastetoppen når man fikk jollen på rett kjøl igjen.