Alt ser lovende ut for Hvasser-samlingen

​HVASSER: Liros Hvasser Camp er kjent for å by på friske forhold, og slik ser st ut til å bli i år også.

02.10.2018
Hele landslaget i seiling og alle landslagstrenerne står nå klare til å ta i mot 60 unge seilere på Hvasser.

​Om to dager starter den årlige Liros Hvasser Camp der 60 seilere i fem ulike klasser vil bli coachet og guidet med råd, tips og trening av NSFs landslagsseilere og forbundets trenere med sportssjef Rigo de Nijs i spissen.

– Ja, nå er det kun to dager igjen, og det hele begynner å falle på plass, sier Rigo de Nijs.

– Torsdag kl 11:30 håper vi å få de første klassene på vannet, men allerede kl 10:30 har vi et informasjonsmøte, «Road to Paris», for alle som har tanker om å satse på internasjonal seiling og OL i 2024 spesielt.

Han oppfordrer derfor alle til å komme tidlig og gjøre båtene klare før dette informasjonsmøtet.

To økter per dag ++

Programmet vil bestå av to daglige treningsøkter. De blir etterfulgt av en debrief, felles middag og foredrag om diverse temaer. Frokost og lunsj må seilerne selv ordne sammen med gruppene de tilhører på samlingen.

På samlingens siste dag, søndag 7. oktober, tas det sikte på at båtene skal være på land senest klokka 13 og at man tar avskjed med hverandre ca. kl 14:30.

Flotte forhold

– Værmeldingen ser lovende ut, så jeg er overbevist om at vi kommer til å få en strålende treningssamling, sier Rigo de Nijs.

Værvarselet på yr.no forteller om varierende vindforhold. Det starter med lett vind torsdag 4. oktober, mens fredag tegner til å bli en frisk dag hvor vinden kan ryke opp i liten kuling på det friskeste. Lørdagen ser noe roligere ut, mens søndagens siste økt trolig vil foregå under kremforhold med 7–8 m/sek.

Og det hele ser ut til å foregå uten at det faller et regndrypp.