30 seilforeningslag klare for 2. runde

​TRENING: Dagens trening ble gjennomført i lett bris og glitrende sol [Foto: Morten Jensen]

20.07.2018
10 J/70-er ligger linet opp utenfor Scandic Seilet hotell i Molde, og i morgen tidlig er 30 seilforeningslag klare til å ta dem i bruk i 2. runde av seilsportsligaen anno 2018.

​– Ja, vi har 30 lag klare til å ta fatt på morgendagens seilaser. I eliteserien er alle seilforeningene på plass med sine lag. At vi også har 15 lag i 1. divisjon, er jeg veldig glad for, sier en fornøyd Magnus Hedemark i SailLogic, som har ansvaret for seilsportsligaen.

Inviterte lag

1. divisjon blir altså fulltallig med 15 lag. Den relativt nystartete seilforeningen Kristiansund Seilsportklubb kommer med et lag i stedet for Bærum Seilforening, som ikke stiller med seilere denne gangen. Fredrikstad Seilforening har trukket seg permanent fra ligaen, og til å ta deres plass kommer Ulstein Seilforening med et lag, mens Molde som vertsskap er blitt invitert til å benytte den plassen ligaforeningen disponerer til et ekstra lag.

Oppdatering på Facebook

I dag, fredag 20. juli, har alle lagene fått anledning til å trene ute på banen, og mange har hatt en fin treningsøkt i sol og lett bris utenfor Scandic Seilet hotell og Molde fotballstadion. I morgen klokka 09:00 er det åpning av arrangementet og briefing, og så snart det er forhold til det, vil seilasene starte.

Hvordan det går vil bli oppdatert på seilsportsligaens Facebook-side, og kl 13:00 starter Thomas Nilsson og Magne Klann sin live-sending på Facebook.

– Vi har rigget oss til med kamera i tredje etasje i hotellet, i tillegg har vi kamera i en følgebåt og en drone. Kommentarene som blir sendt ut på Facebook vil også komme over høyttalere på land, slik at de som følger seilasene «live», også får ta del i de to kommentatorenes faglige in put, sier Hedemark.

Hvem som seiler mot hvem når er lagt ut i form av «flight-skjemaer» på internettsiden, og på SAP Analytics kan hver eneste seilas følges fra start til mål – og analyseres etterpå.

– Etter seilasene lørdag vil vi ha en omfattende debrief av seilasene ved at vi gjennomgår hva som er skjedd ved hjelp av SAP Analytics. I tillegg vil jeg gi en orientering om hva som rører seg innen ligaseilingen både i Norge og internasjonalt, slutter Magnus Hedemark.