21 seilere i trening på Las Palmas

​SKOLE: Selv på treningssamling har skole, lærerstøttet lekselesing og prøver sin viktige plass. [Foto: Iens Ludvig Høst]

07.12.2018
Denne uken startet den første av årets vintersamlinger for ungdomsseilere på Las Palmas.

​21 seilere er samlet til 12 dagers trening og regatta.  Samlingen er et samarbeid mellom NSF, NTG og Wang-systemet.

– Vi ble møtt med strålende vær og fantastiske forhold – 7-8 m/sek hver dag og utrolig flotte forhold, forteller Iens Ludvig Høst.

– Spesielt hyggelig er det at vi har seilere fra så mange seilforeninger med oss.   Ålesund, Bergen, Haugesund, Stavanger, Sarpsborg, Oslo, Bærum og Asker; 11 i Laser Radial, tre i Laser Standard, to 29ere og to Waszp-er.

– Det er veldig fint å kunne arrangere samlingen i samarbeid med NTG. Frank Kirkeland har lang erfaring med vintersamlinger, og NTG har også med lærer slik at alle starter hver dag med 2 timer og 45 min. skole. Med lærerstøttet skolearbeid og arrangement av prøver og tentamener får seilerne med seg skolearbeidet også under treningssamlingen.

Frank Kirkeland, Mihalis Flores fra KNS og Iens Ludvig Høst er trenere. De tre som seiler Laser Standard, er blitt outsourcet til Gran Canary Sailing Academy hvor de er med en internasjonal Standard-gruppe med toppseilere som Nick Thompson.

– Det er  inspirerende, hardt og spennende!, Radialene avslutter hver dag med race-trening med en stor multinasjonal gruppe med toppseilere, forteller Høst og fortsetter:

– For alle seilerne arbeider vi med individuelle mål og oppgaver, både teknikk, strategi/taktikk, fysisk og mentalt.  Det er veldig spennende med en helhetlig treningskultur hvor seilerne blir utfordret på mange plan samtidig – også på å bygge hverandre opp og dele kunnskap og erfaringer.

Samlingen varer til 12. desember og avsluttes med spansk mesterskap og den tradisjonelle Semana Olimpica-regattaen.  De neste samlingene finner sted i januar og februar.