«Evig toer» vant NM-gull

​FØRSTE GULL: Jan Vee og mannskapet hans, Eline Teigland og Jan Malmin Hansen, vant sitt første NM-gull i Oselvar [Foto: Milde Båtlag].

20.08.2018
Jan Vee, Eline Teigland og Jan Malmin Hansen tok NM-tittelen i Oselvar.

Etter to NM-seier på rad lå det an til at Nils-Ove, Harald og Ove Gram Nipen fra Milde Båtlag skulle krone verket med et tredje gull i anledning av Milde Båtlags 90-års jubileum, som årets NM i Oselvar var den del av markeringen av.

Men slik skulle det ikke gå for Jan Vee, Eline Teigland og Jan Malmin Hansen ville det annerledes. De tok en klar seier sammenlagt og vant tre av de fem seilasene som ble avviklet. Laget representerer Båtlaget Njord/Tysnes, men en mager trøst var at Jan Malmin Hansen seiler for Milde Båtlag, som derved likevel fikk en liten bit av gullmedaljen.

På tredjeplass kom nok et lag fra Njord/Tysnes bestående av Arild Teigland Gjerstad, Torunn Nødland og Olav Sigurd Nødland.

«Evig toer»

Skipper Jan Vee er ikke uvant med å skride frem og motta NM-medaljer. Fra før av har han syv medaljer i skapet – fem av dem er av sølv – men det var første gang han kunne gå frem og innta det øverste trinnet på seierspallen.

Det deltok 22 båter i årets NM i Oselvar. Ialt deltok det 68 seilere fra seks ulike seilforeninger som kom fra tre forskjellige seilkretser.