Løse lisens?

Du løser lisens og kjøper seilnummer ved å bruke innloggingsboksen til høyre på denne siden. Du finner mer informasjon om seilnummer nederst på denne siden.

Forskriften for forsikringslisens vedtas og forvaltes av styret i Norges Seilforbund.​

Forsikringslisens skal løses av alle seilere mellom 13 og 69 år som konkurrerer i regattaer for NSF godkjente entypeklasser, herunder meterbåter. I tillegg omfattes ORCi og NOR-rating shorthanded av lisensordningen.

Lisens skal løses når man deltar i Norges Cuper, Norgesmesterskap, Seilsportligaen, Mesternes Mester og / eller i internasjonale regattaer både i og utenfor Norge.

For alle andre regattaer og seilere er personlig forsikringslisens frivillig, men anbefalt, da den gir god personlig skadeforsikring.

Forsikringslisensen kan tegnes i flere varianter:

1.   Personlig engangslisens

2.  Personlig årslisens - standard og utvidet

Seilere som konkurrerer i flere klasser anbefales å tegne personlig årslisens.

Norges Seilforbund anbefaler alle aktive seilere å ha årslisens – både for å ha en ekstra skadeforsikring og for å støtte norsk seilsport.

Type lisens: Pris
Personlig engangslisens 225,-
Personlig årslisens Junior (<=18) 345,-
Personlig årslisens Senior (19+) 430,-
Utvidet personlig årslisens junior (se forsikringsvilkår) 810,-
Utvidet personlig årslisens senior (se forsikringsvilkår) 940,-

Forsikringsdekningen

Personlig lisens inneholder en personlig idrettsskadeforsikring. Utvidet årslisens gir bedre dekning for seileren.

For engangslisens gjelder forsikringen kun arrangementet forsikringslisensen er tegnet for og ikke trening eller transport i forbindelse med regattaen. Personlig årslisens omfatter også forsikring på all trening og reise til og fra trening og arrangement.

Forsikringslisens innholder også en sekundær ansvarsforsikring. Ansvarsforsikring hører til hver enkelt seileres båtforsikring, men i tilfeller hvor båt ikke er forsikret dekker lisensforsikringen ansvar opp til 1,5 mill euro.

Forsikringsvilkar_seillisens.pdf

Les om Codan Båtforsikring her...​

Seilnummer

​Alle båter som seiler regatta og da benytter Kappseilingsreglene må ha et seilnummer utstedt av sin Nasjonale Myndighet- i Norge betyr det Norges Seilforbund.

Seilnummeret er det mest synlige identifikasjonen på en seilbåt og du må ha seilnummer hvis du skal seile regatta. Det er også en fordel å ha seilnummer hvis du skal seile i utlandet med båten da det gir en klar identifikasjon av både nasjonalitet (NOR) og eier. Det er alltid en fordel at båten enkelt kan identifiserer av andre - f.eks. ved ulykker.
 Norges Seilforbunds seilnummerregister er det mest komplette register over seilbåter i Norge, og jo flere som registrerer sin båt jo bedre og mer komplett blir registeret. Det koster 1150,- å få et nytt seilnummer. Omregistrering ved eierskifte av båt koster 500,- og må gjøres av NSF.

Seilnummeret må vises i alle seil som det kreves i. Dette beskrives i Kappseilingsregel 77 og I Appendiks G. Kort fortalt skal en båt ha seilnummer i storseil, spinnakere (også Asymetriske/gennaker) samt i overlappende forseil (skjøtehjørnet når bak masten).

Appendiks G forteller hvilke størrelser som kreves og hvor i seilet de skal sitte.

For Tur og Havseilere er hvert seilummer unikt for hver enkelt båt og benyttes i mange situasjoner under seilasen.
Seilnummeret er som startnummeret ditt i et skirenn og hovedkilden til å identifisere deg og din båt underveis og i mål.

Seilnummeret er kritisk og viktig identifikator i en eventuell redningsaksjon.

Akkurat som med et bilnummer følger seilnummeret båten i dens levetid. Å få selve nummeret er en enkel webservice hos Norges Seilforbund som koster 1150,- å få et nytt seilnummer. Omregistrering ved eierskifte av båt koster 500,- og må gjøres av NSF. For en enskrogsbåt vil nummeret være NOR fulgt av 5 siffer, flerskrogsbåter har NOR og så M foran et 3 sifferet nummer.

De fleste benytter klistremerke -nummer i seilet, men selvsagt kan man tusje eller male det inn også. Hvis du ikke vil gjøre det selv kan en seilmaker kan sette inn nummer i de seilene du ønsker. Nummer fås kjøpt i velassorterte båtbutikker eller hos en seilmaker. Fonten skal være av samme synlighet som Helvetica eller bedre.

Høyden på seilnummeret er avhengig av størrelse på din båt. Se tabellen under:
Lengde på båt Min. høyde Min. avstand mellom tall og fra kantene på seilet
Under 3.5 m 230 mm 45 mm
3.5 m – 8.5 m 300 mm 60 mm
8.5 m – 11 m 375 mm 75 mm
Over 11 m 450 mm 90 mm

Hvordan får jeg et seilnummer?

Etter innlogging i vårt båtregister kan du registrere båten din. Det skjer øverst til høyre på denne siden.

Hva gjør jeg om jeg ikke får registrert en båt?

Ta kontakt med NSF på tlf. 21 02 90 00

Vis nummer!