HoldHavetRent og Clean Seas kampanjen

Seiling er miljøvennlig. Vi drives frem av vinden. Det eneste som høres er suset fra den samme og avslappende bølgeskvulp. Om bord i båten har du begrensede ressurser. Du er en liten mikroverden hvor du bare har plass til litt mat og drikke, drivstoff til fremdrift og varme og klær som er tilpasset forholdene. Når en kommer hjem fra lengre seilturer blir en ofte slått av hvor lite en egentlig trenger for å ha det godt. Samtidig så oppdager en hvor mye søppel en produserer. Det skaper innsikt og perspektiv som vi forhåpentligvis kan ta med oss inn i hverdagen.

Havet er helt avgjørende - ikke bare for at vi som seilere skal ha det fint - men også for alt livet på jorden. Derfor har NSF valgt å engasjere seg i havets ve og vel. NSF er medlem av HoldNorgeRent - organisasjonen som arrangerer Strandryddedagen. I 2018 ble Strandryddedagen arrangert 5. mai med massivt oppmøte av både seilere og andre engasjerte.

Kamp mot marin forsøpling
Det engasjementet har også ført til et eget prosjekt mot marin forsøpling som er delvis finansiert av Sparebankstiftelsen DNB.

Prosjektet skal bidra til at seilere plukker søppel på havet og i strandkanten hele året. Vi er tross alt i frontlinjen når det gjelder å oppdage marin forsøpling ute i skjæra. Dessuten er det veldig viktig å fjerne plastikk og lignende fra havet så tidlig som mulig før det blir malt opp til ekstremt skadelig mikroplast.

Egen app
Vi har utviklet en egen app som du kan laste ned fra App Store og Google Play. Her kan du registrere søppelet du finner og dermed bidra til at vi får bedre statistikk på hvor mye søppel som plukkes. Appen er gratis. Vi har flere #HoldHavetRent ambassadører som bidrar aktivt til å både rydde søppel og motivere andre til det. Vi ønsker absolutt flere frivillige som kan gjøre en forskjell. Kontakt jon.amtrup@seiling.no for mer informasjon.

Storstilt HoldHavetRent-kampanje
I 2017 fikk vi 450.000 kroner av Miljødirektoratet for å øke kampen mot marin forsøpling. Det meste av pengene gikk til å engasjere klubbene rundt hele kysten til å rydde plast fra våre strender. Seilerne samlet inn rundt 70 tonn med søppel i denne aksjonen.
NSF jobber videre med HoldHavetRent-kampanjen for å sikre havet, og vår, sunnhet. Vi har også blitt en del av FNs verdensomspennende Clean Seas kampanje.

Foredragsserie
NSF tilbyr foreninger et inspirerende foredrag om å seile norskekysten, samt råd og tips til hvordan du kan bidra til å holde den vakre kysten ren mens du nyter den. Ta kontakt med jon.amtrup@seiling.no eller på telefon 932 28 926 hvis din forening er interessert i et foredrag.

I fokus