Innhold
NSF

Norges Seilforbund ble stiftet 1. februar 1970 under et konstituerende Seilting i Oslo Militære Samfunn. Seilsport ble imidlertid utført i lang tid før forbundets stiftelse, og vi har nedtegnelser som viser at de første seilregattaer i Norge fant sted helt tilbake til 1850-årene. De første seilforeningene ble stiftet på 1860-tallet. Kongelig Norsk Seilforening fungerte som landsforbund inntil Norges Seilforbund ble stiftet. H. K. H. Kronprins Harald var forbundets første formann og 37 seilforeninger var tilsluttet forbundet i 1970.

I dag er seiling, kiting, SUP og bølgesurf organisert i Norges Seilforbund. SUP er siste tilsluttede aktivitet,​ og ble godkjent av Idrettsstyret i 2015.

Norges Seilforbund er tilsluttet Norges Idrettsforbund og Norges Olympiske Komité, Nordisk Seilforbund, European Sailing Federation (Eurosaf), World Sailing (WS), International Surfing Assosiation (ISA) og Norsk Friluftsliv.

Seiltinget er forbundets øverste myndighet og det arrangeres hvert annet år. Der velges styre og komiteer for en toårsperiode. Seilforbundet  har tilsluttet 121 seilforeninger/klubber, 11 særkretser og ca 30 klasseklubber. Til sammen har Seilforbundet nærmere  25.000 medlemmer. Administrasjonen har sine kontorer i Idrettens Hus på Ullevål Stadion.